Vakbonden reageren furieus op goednieuwsshow van OCMW-voorzitter rond rusthuis De Linde

“Verziekte werksfeer, chaossituatie, onvoldoende vervanging van zieke werknemers, te hoge werkdruk, wat leidt tot ondermaatse zorg, bewoners die al om 14 uur in bed gestoken worden”: de vakbonden spreken over een vernietigend inspectieverslag. Dat kwam er na een anonieme klacht. Paradoxaal genoeg pakte OCMW-voorzitter Vandevelde eerder deze week met hetzelfde inspectieverslag uit. Er kwam zelfs een filmpje dat via de sociale media verspreid werd. “De antwoorden van de Zorginspectie zijn zonneklaar: er is voldoende personeel en er is geen sprake van ondermaatse dienstverlening, dit is een opsteker voor het personeel”, luidde het.

Niet dus voor de vakbonden. “Tot onze verbijstering hebben we de uitlatingen van Vandevelde in de media gelezen”, stelt het gemeenschappelijk vakbondsfront. “Wij zijn echt verontwaardigd door zoveel politieke laagheid. Dit is ‘no facts’-politiek van de ergste soort en het zijn regelrechte leugens. Om dit alles in zijn juiste context te plaatsen, verwijzen wij rechtstreeks naar het rapport van de Zorginspectie. De voorzitter pakt uit met de goede en uitstekende zorginstelling van Ronse, maar niets blijkt echter minder waar.”

De Zorginspectie onderzocht voornamelijk twee punten. Als eerste de klacht over het onvoldoende inzetten van personeel in het weekend, vanaf 16 uur en bij ziekteverzuim. “Qua personeelsbezetting voldoet WZC De Linde aan de wettelijke norm”, is hun conclusie. Maar de Zorginspectie stelt wel “een verziekte werksfeer” vast die volgens hen leidt tot heel wat kortstondig en moeilijk op te vangen ziekteverzuim. Ze geeft ook het aandachtspunt mee “dat de personeelsbezetting van de late dienst vrij laag is, gezien de hoge zorggraad van de bewoners.”

Als tweede onderdeel van de behandeling van de klacht werd de kwaliteit van de zorg onderzocht. Daarbij bevestigt de Zorginspectie dat de voeten van bewoners niet altijd gewassen worden en dat zij zeer vroeg in bed worden gelegd, zonder dat dit voldoende wordt gemotiveerd. “Dit is op drie punten niet conform met de regelgeving”, klinkt het besluit, waarop de Zorginspectie verschillende aandachtspunten formuleert.

Fictie: Dit artikel is incorrect
Gevonden in
Het Nieuwsblad
over deze onderwerpen:
Laat Ronse niet links liggen

Er wordt met de waarheid geworsteld

OCMW Delghust Ronse N-VA Wim Vandevelde

“De klachten werden niet weerhouden, dat staat duidelijk in het verslag”, verklaart Wim Vandevelde (N-VA). “Met uitzondering dan van de vermelding dat niet van elke resident de voeten wordt gewassen en dat residenten soms vroeg in bed worden gestopt. Er zijn soms zeer specifieke redenen die ertoe leiden om residenten vroeg in bed te stoppen, vaak in overleg met arts en/of familie, maar 14u. is fundamenteel onjuist! Ten slotte behoort het tot de privacy van de residenten en hun familie om hierover discretie in acht te nemen.

Sinds oktober 2016 hebben wij extra aanwervingen gedaan zodat het personeelskader nu volledig volzet is. De malaise bij het personeel is een oud zeer, waartegen deze bestuursploeg maatregelen heeft getroffen. De werksfeer is daardoor sterk verbeterd. Ook de bijkomende aandachtspunten die het verslag aanhaalt, zullen we op een even gepaste wijze behandelen.”

Via verschillende kanalen klaagt de oppositie aan dat ze geen inzage kreeg in het inspectieverslag en dat ze het via omwegen heeft moeten bemachtigen. Nochtans werd het verslag van de Zorginspectie tijdens de OCMW-raad van februari 2017 ter kennis voorgelegd aan alle OCMW-raadsleden. De fractie van sp.a stelde geen enkele vraag en bevestigde daar dat er inderdaad tot de conclusie kan gekomen worden dat er voldoende personeel wordt ingezet.

"Chaos situatie"

Ondertussen vindt  sp.a Ronse het nodig om verder valse en onjuiste informatie de wereld in te sturen door woorden uit het verslag te halen en uit de contekst te halen. Zo wordt inderdaad in klachtelement 1 een vermelding gemaakt als volgt: “Ze spreken van een chaos situatie de voorbije periode in het WZC heerste”. Dat is een vermelding van een personeelslid waarvan de Zorginspectie akte neemt. De vermelding verwijst naar een dossier van pestgedrag onder collega’s waarbij een klein aantal mensen zich meenden te kunnen veroorloven om op de meest onhebbelijke wijze met collega’s om te gaan. Het woord “chaos” verwijst niet naar de feitelijke werking van de instelling of naar de zorg die toegediend wordt.  Indien het toch zo zou zijn, dan zou de Zorginspectie niet vermelden dat dit klachtelement onterecht werd neergelegd.

Op voorstel van de secretaris en de voorzitter van het OCMW Ronse werd door het Vast Bureau een ervaren bedrijfspsycholoog aangesteld. Zijn doortastende en accurate rapport gaf aanleiding tot ingrijpende maatregelen waardoor de werksfeer wel degelijk sterk is verbeterd. Niettegenstaande de man door een aantal mensen fors werd tegengewerkt. Op dit ogenblik worden deze zaken opgevolgd en het Vast Bureau kan nog bijkomende maatregelen nemen indien zou blijken dat er nog pestgedrag of oncollegiaal gedrag zou plaats vinden.  Het dient gezegd dat het overgroote deel van de medewerkers bijzonder professioneel hun job verrichten.

De belangrijkste vermelding van de bedrijfspsycholoog was dat er een totaal gebrek was aan eenduidige leiding.

Ongerustheid van het personeel

Dat veranderingsprocessen een bepaalde ongerustheid met zich meebrengen met het personeel is begrijpelijk en in de mate dat een lopende procedure (zorgdossier / uitbouw zorgcampus Delghust) het toelaat om te communiceren, gebeurt dat ook. De ongerustheid heeft vooral te maken met de mensen die het onhebbelijke verhaal van de ontmanteling van het burgerlijk ziekenhuis hebben meegemaakt. De verantwoordelijkheid van sp.a in dit dossier is alom gekend en dat medewerkers aan deze periode een zeer negatieve ervaring overhouden, kan ik begrijpen.

Personeelsbezetting

De vakbonden en sp.a Ronse wil de Ronsenaar graag doen geloven dat er te weinig personeel wordt ingezet. Niet alleen wordt dit duidelijk en meermaals ontkracht door de Zorginspectie.  Het personeelsbezetting is niet gewijzigd in vergelijking met vroeger en het personeelskader is volledig ingevuld.

Besluiten

De klacht wordt als volgt verwoord: ‘Op 24 10 2016 werd door de Woonzorglijn een onderzoek gevraagd naar aanleiding van een klacht waarbij de klachtindiener vraagt om anoniem te blijven.Volgende klachtelementen werden geuit:

1. Er is onvoldoende personeel in het weekend, vanaf 16 u en om ziekteverzuim en zwangerschap op te vangen.
  2. Door het tekort aan personeel is de kwaliteit van de dienstverlening ondermaats: voeten worden niet altijd gewassen, bewoners worden reeds om 16.30u in bed gelegd, bewoners blijven in het weekend hele dag in bed.
  3. Vraag naar een onderzoek van het kwaliteitshandboek.

Het algemeen  besluit luidt voor klachtelement 1
naleving van de regelgeving is conform.

"Met deze vermelding zegt de Zorginspectie dat we correct handelen en de personeelsinzet conform de vereisten van de normering is.  De aandachtspunten worden vanzelfsprekend ter harte aandachtspunten genomen."

Het algemeen besluit luidt voor klachtelement 2
naleving van de regelgeving is niet conform.

"Maar de Zorginspectie bevestigt niet dat dat er hierdoor geen goede zorgen worden toegediend. Ze reiken een aantal aandachtspunten aan waarmee ze vooral een aantal positieve suggesties doen naar de instelling om alternatieven te onderzoeken.  Vanzelfsprekend wordt daarmee rekening gehouden."

Het algemeen besluit luidt voor klachtelement 3
geen uitspraak over de inhoud van het kwaliteitshandboek.

"Wel werd vastgesteld dat het handboek op regelmatige wijze wordt bijgewerkt. Waarmee de zorginspectie aangeeft dat we in deze correct handelen en deze klacht is dus eveneens niet terecht."