Ronse investeert in 27 nieuwe camera’s

Op 12 juni 2018, over deze onderwerpen: Laat Ronse niet links liggen, Verkiezingen 2018

Het College van Burgemeester en Schepenen keurde vanavond de aankoop van 27 nieuwe camera’s goed. De camera’s zullen de zwakkere punten in de stad in beeld kunnen brengen. “Met deze camera’s willen we nog beter de veiligheid van alle Ronsenaars garanderen”, reageren schepen Brigitte Vanhoutte en OCMW-voorzitter Wim Vandevelde. In een volgende fase komen daar ook nog ANPR-camera’s bij.

In een veilige gemeenschap floreren vrijheid en vertrouwen. Dat het veiligheidsbeleid in Ronse vroeger verwaarloosd werd op vlak van technologische support,  is dan ook onbegrijpelijk. Voor N-VA Ronse is veiligheid van prioritair belang. Daarom is de partij ook tevreden dat het College van Burgemeester en Schepenen nu beslist om het cameranetwerk uit te breiden met 27 nieuwe installaties. “Met onze fractie hebben we altijd de vinger aan de pols gehouden als het over veiligheid gaat”, reageert gemeenteraadslid Frederik Vandenbossche. “We steunen deze aankoop dan ook volmondig!”

Strategische locaties

De camera’s zullen geïnstalleerd worden op de zogenaamde ‘zwakke punten’, dat zijn locaties met een hoog risicogehalte.

Aantal Locatie
2 Boudewijnpark (Sint-Martinuskerk)
2 Station
3 Parking Portois
9 Stadstuin
6 Kleine Markt
2 Parking Familia
1 Sint-Martensstraat
1 Zonnestraat (Volksbond)
1 Leerpunt

ANPR-camera’s

Op voorstel van Frederik Vandenbossche bekijkt het stadsbestuur ook de aankoop van ANPR-camera’s. ANPR staat voor Automatic Number Plate Recognition, automatische nummerplaatherkenning dus. “Het College beslist dat we die ANPR-camera’s niet alleen zullen aankopen, maar dat we daarvoor intergemeentelijk zullen samenwerken. De aankoop zou voor 2019 zijn”, verduidelijken schepen Brigitte Vanhoutte en OCMW-voorzitter Wim Vandevelde.