Frans past niet in Ronsese gemeenteraad

Op 18 oktober 2017, over deze onderwerpen: Vlaamse Verankering

Als het van de experten van de Raad van Europa afhangt, spreken de raadsleden van de faciliteitengemeenten binnenkort Frans tijdens de gemeenteraad. Dat geldt voor alle faciliteitengemeenten, dus ook voor Ronse. Ze vragen dan ook om de taalwetgeving aan te passen. Voor N-VA Ronse kan daar absoluut geen sprake van zijn. De faciliteiten kunnen niet worden uitgebreid - integendeel - deze moeten zo snel mogelijk worden afgeschaft.

Naar aanleiding van de weigering van de Vlaamse regering om de balorige Damien Thiéry uit Linkebeek, te benoemen tot burgemeester, onderzochten experten van de Raad van Europa deze kwestie. Thiéry werd niet tot burgemeester benoemd, omdat hij de taalwetgeving niet respecteert. In januari 2017 onderzocht men de situatie ter plekke. In hun verslag melden ze ‘een schending van de principes van de lokale democratie in de faciliteitengemeenten’ en vragen ze de Raad van Europa een aanbeveling om de taalwetgeving aan te passen, goedkeurt.

Faciliteiten moeten worden afgeschaft

Daarmee drijft men de kwestie van de faciliteiten opnieuw op de spits. Het is bovendien opvallend dat een MR-kamerlid de knuppel in het hoenderhok gooit. Was diezelfde MR geen vragende partij voor vijf jaar communautaire vrede?

De faciliteiten kunnen absoluut niet worden uitgebreid. Gemeenteraden in het Frans druisen volledig in tegen het principe van deze maatregel.

Trouwens, wij zijn van oordeel dat de faciliteiten hun doel hebben gemist en moeten worden afgeschaft. Deze isoleren Ronse en betekenen een rem op de ontwikkeling en ontplooiing van onze stad. Het gedwongen keurslijf ontzegt tal van kansen en betekent een drempel voor samenwerking. De maatschappelijke en socio-economische kostprijs van de faciliteiten is enorm. Het creëert een instroom van Nederlandsonkundigen en houdt het fragiel maatschappelijk weefsel in stand. De faciliteiten staan haaks op een integratiebeleid. Ze geven immers het signaal dat de taal leren en integratie niet noodzakelijk zijn.

Raad van Europa

De Raad van Europa (heeft niets te maken met de Europese Unie) werd in 1949 opgericht met de doelstelling om te waken over de bescherming van de fundamentele rechten, eerbiediging van de democratie en de rechtsstaat. Met het ‘Kaderverdrag inzake de bescherming van nationale minderheden’ uit 1995 wil men bescherming geven aan minderheidsgroepen. Ondertussen werd de Raad van Europa al diverse malen ingeschakeld om de situatie in de Vlaamse rand rond Brussel aan te kaarten.