Is Ronse gebuisd voor onderwijs?

Op 13 februari 2017, over deze onderwerpen: Samen ondernemen!

Zaterdag 11 februari 2017 organiseerde N-VA Ronse haar vierde ‘Op de koffie met…’. Dit jaar stond die in het teken van het onderwijs met de uitdagende titel: ‘Is Ronse gebuisd voor onderwijs?’. Onderwijs speelt een belangrijke rol in onze maatschappij. Daarom koos N-VA Ronse er dit jaar voor om dit thema aan te snijden. David Vandekerkhove, leerkracht Nederlands en masterstudent Opleidings- en Onderwijswetenschappen (UA), maakte een analyse van het Ronsese onderwijs, de scholen en de schoolgaande jeugd.

De Ronsese capaciteit

Het stijgend aantal leerlingen in het lager onderwijs vormen in 2020 een probleem voor onze secundaire scholen. Dankzij de capaciteitsgrafiek van de Vlaamse Overheid zien we dat onze secundaire scholen onvoldoende voorbereid zijn op deze stijgende instroom. Volgens David Vandekerkhove wordt het tijd dat de secundaire scholen een actieplan op poten zetten om dit tekort op te vangen.

Vraag en aanbod zijn niet in evenwicht

Uit het artikel uit Het Laatste Nieuws (dd. 5/1/2017) kunnen we besluiten dat er in Ronse een probleem is inzake vraag en aanbod. “Enerzijds wordt er gezegd dat er nijverheidsrichtingen afgeschaft zijn omdat er geen vraag is, en anderzijds zegt men dat de leerlingen wegvluchten omdat er te weinig aanbod is.”, vertelt David Vandekerkhove. “Dit is een mooi voorbeeld van een cirkelredenering.”

Onze scholen moeten inzien dat we onderwijs op maat van de leerlingen moeten maken en niet op maat van structuren. De vraag naar goed technisch geschoolde jongeren stijgt. Het is dus jammer dat jongeren met die interesse geen opleidingen in hun eigen stad kunnen volgen.

“Witte vlucht”?

Er wordt in Ronse over een ‘Witte’ vlucht gesproken. “Dit voedt alleen maar de perceptie dat onze scholen concentratiescholen zijn”, zegt Vandekerkhove. Hoe de vlucht is samengesteld, weten we niet. Er is in Ronse dringend nood aan een onderwijsenquête waarin we de pijnpunten kunnen onderzoeken en bestrijden. Op dat vlak kan het lokaal bestuur toch het verschil maken.

Enkele besluiten

Lager onderwijs:

1. Zeer sterke stijging leerlingenaantallen sinds 2007 (cfr. stijging bevolkingsaantal);
  2. Stijging van de uitstroom naar (en daling van de instroom van) Vlaamse buurgemeenten (vnl. Maarkedal) ;
  3. Daling aandeel buitengewoon onderwijs;
  4. GOK-kenmerken liggen ver boven het Vlaamse gemiddelde (tot x2 en meer) en zijn over de laatste 6 jaar duidelijk gestegen, vooral het kenmerk thuistaal niet Nederlands.

Secundair onderwijs:

1. Totaal leerlingenaantalen 1ste graad zijn vrij constant gebleven;
  2. Minder instroom vanuit Vlaamse randgemeenten en duidelijk meer uitstroom naar Oudenaarde, Brakel en (voor TSO) Gent. Dit reeds vanaf de 1ste graad en daarna voor TSO en BSO, niet voor ASO;
  3. 25% van de Ronsese leerlingen SO gaan in Oudenaarde naar school;
  4. Leerlingenkenmerken: totaal gemiddelden blijven vrij constant.

Ronse als schoolplaats:

1. Zittenblijven en schoolse vertraging: zeer hoge cijfers; dalende trend in basis onderwijs, nog stijgend in secundair
  2. Normale verhouding 1A - 1B
  3. Veel school- en richtingveranderingen: waterval

Ronse als woonplaats:

1. Participatie aan buitengewoon onderwijs is hoger dan gemiddeld in Vlaanderen. Dalende trend in basis en stijgende trend in secundair
  2. Eerder lage participatie aan DBSO
  3. Kwalificaties: negatieve trend scholingsniveau