Stad Ronse wil af van de taalfaciliteiten

Op 19 december 2017, over deze onderwerpen: Laat Ronse niet links liggen, Ronse sterk merk®, Vlaamse Verankering

Als grootste faciliteitengemeente van Vlaanderen keurt de Gemeenteraad van Ronse, op de 20ste verjaardag van de omzendbrief Peeters, een motie goed om de taalfaciliteiten af te schaffen. In deze motie vraagt de Gemeenteraad van Ronse aan de federale eerste minister, Charles Michel, om de grondwet voor herziening vatbaar te verklaren.

De knoop van de faciliteiten ligt federaal, dus is het logisch dat we de federale overheid aansporen om de nefaste taaluitzondering ongedaan te maken”, geeft N-VA fractievoorzitter Aaron Demeulemeester aan. “Tevens plaatsen we het dossier op de politieke agenda van de overige faciliteitengemeenten, de federale en de Vlaamse overheid. Zo zetten we de problematiek van de faciliteiten in de verf en willen we het draagvlak vergroten om de taalfaciliteiten af te schaffen.”

De faciliteiten zijn een rem op de verdere ontwikkeling van Ronse. De huidige bestuursmeerderheid (N-VA, CD&V-Groen en Open VLD) van Ronse diende daartoe een motie in om die taalfaciliteiten af te schaffen.

De taalfaciliteiten waren in essentie bedoeld als overgangsmaatregel om de anderstaligen de gelegenheid te geven zich te integreren in het Nederlandse taalgebied. Na 55 jaar vindt Ronse dat het welletjes is geweest en dat de franstaligen genoeg tijd hebben gehad om zich aan te passen.

De faciliteiten isoleren Ronse en betekenen een rem op de ontwikkeling en ontplooiing. Ze ontzeggen onze stad heel wat kansen en opportuniteiten. Deze ongelijke behandeling dulden wij niet langer. De faciliteiten hebben bovendien grote maatschappelijke gevolgen en liggen mee aan de basis van heel wat samenlevingsproblemen die onze stad vandaag de dag teisteren. Nederlandsonkundigheid beperkt de kansen voor persoonlijke ontplooiing in de samenleving, in het onderwijs en op de arbeidsmarkt.

Taal mag nooit een uitsluitingsmechanisme zijn maar moet verbinden, ongeacht de afkomst. De taal is namelijk het cement van onze samenleving. Zonder communicatie is er geen sociaal weefsel.

De afschaffing van de taalfaciliteiten doet geen afbreuk aan het recht op vrij gebruik van talen in privé aangelegenheden. Deze bestuursploeg is van mening dat meertaligheid een troef is en taalhoffelijkheid een elementaire vorm van beleefdheid. Doch, we mogen wel van onze inwoners verwachten dat ze de algemene omgangstaal beheersen.

Daarom vraagt de Ronsese Gemeenteraad vanavond aan eerste minister Charles Michel van de federale regering om de taalfaciliteiten in Ronse af te schaffen. Hiervoor moet voor het einde van deze legislatuur artikel 129 §2 van de Grondwet voor herziening vatbaar verklaard worden en moet artikel 8 van de Bestuurstaalwet (2/08/1963, KB 18/07/1966) aangepast worden.

Omdat Ronse ervan overtuigd is dat de faciliteiten niet alleen voor onze stad een doorn in het oog zijn, maakt de gemeenteraad deze motie over aan alle faciliteitengemeenten én de voorzitter en de leden van zowel het Vlaams als federaal parlement.