690.145 euro voor ondersteuning lokaal woonbeleid

Op 19 december 2019, over deze onderwerpen: Woonbeleid

Matthias Diependaele, Vlaams minister van Wonen, maakt 690.145,95 euro vrij om het lokaal woonbeleid in Ronse, Maarkedal en Kluisbergen te ondersteunen en hen te stimuleren om intergemeentelijk samen te werken. “De lokale besturen zijn de motor van ons Vlaams woonbeleid”, zegt Vlaams minister Diependaele. “Met deze subsidie willen we de gemeenten een financieel duwtje in de rug geven om het woonbeleid vorm te geven.

Iedereen moet goed kunnen wonen in Vlaanderen. Daarom verdienen alle segmenten van de woningmarkt de nodige aandacht en ondersteuning. De demografische evolutie met een bevolkingstoename en gezinsverdunning stelt de woningmarkt voor grote uitdagingen.

Om deze uitdagingen aan te gaan, rekenen we op de lokale besturen”, zegt minister Diependaele. “Met deze subsidie ondersteunen we hen daarbij. Ik ben dan ook zeer tevreden dat Ronse, Maarkedal en Kluisbergen de handen in elkaar slaan om deze regierol op te nemen.”

Het is de bedoeling dat de lokale besturen de drie Vlaamse beleidsprioriteiten omzetten in hun lokaal woonbeleid. Matthias Diependaele: “Vlaanderen schuift drie prioriteiten naar voren: ten eerste willen we dat de gemeenten zorgen voor een divers en betaalbaar woonaanbod, verder moet er ook werk gemaakt worden van de kwaliteit van het woningpatrimonium, en ten slotte vragen we de gemeenten om hun inwoners goed te informeren, te adviseren en te begeleiden.

Ronse

Ronsese schepen van Wonen Wim Vandevelde reageert alvast tevreden: “Deze middelen zijn voor ons zeer belangrijk. De woningkwaliteit in Ronse laat soms nog te wensen over. Daarom willen we inzetten op een betere woningkwaliteit. We willen dan ook de conformiteitsattesten voor alle huurwoning invoeren. We gaan dat niet van de ene op de andere dag doen, maar stapsgewijs. Deze middelen maken het eveneens mogelijk om de huisjesmelkerij op een doortastende wijze aan te pakken.

Maarkedal

Ook in Maarkedal horen we bij monde van Burgemeester Joris Nachtergaele tevreden geluiden: “We hebben het voorrecht om in een prachtige en rustige regio te wonen. De keerzijde van deze medaille is uiteraard dat de woningprijzen de laatste jaren zijn toegenomen. Naast de inspanningen van de lokale besturen in de streek kunnen we dankzij deze investering extra inzetten op het aanbieden van een betaalbaar en kwaliteitsvol woningingaabod in eigen streek.

Kluisbergen

In Kluisbergen hoopt de N-VA-fractie dat het gemeentebestuur de juiste prioriteiten legt. Johan Devenyns: “De samenwerking met Ronse en Maarkedal is een positief vooruitzicht. Door de krachten te bundelen, zullen we performanter kunnen werken. Ik hoop dan ook dat Kluisbergen deze kans ten volle zal benutten.