Armste stad van Vlaanderen, maar toch geeft OCMW geld terug aan Ronse

Op 20 november 2015, over deze onderwerpen: Laat Ronse niet links liggen

Ondanks de economisch moeilijke tijden kan OCMW Ronse 430.000 euro teruggeven aan de stad. “Mooi nieuws in deze harde budgettaire tijden”, vindt OCMW-voorzitter Wim Vandevelde (N-VA).

De armoedecijfers in Ronse zijn bij de hoogste van Vlaanderen en de economische crisis blijft voortduren. Toch kan het OCMW van Ronse 430.000 euro van de voorziene 4.770.000 euro aan gemeentelijke bijdrage aan de stad Ronse terugbetalen. De totale werkingskosten van het OCMW bedraagt dertien miljoen euro, maar de Vlaamse en federale overheid nemen het grootste deel voor hun rekening.

“Er is een belangrijke financiële meevaller”, legt OCMW-voorzitter Vandevelde (N-VA) uit. “We moeten minder dan voorzien meebetalen voor de pensioenen van het personeel. Maar een groot deel is ook aan eigen inspanningen te wijten. Zo gaven we 200.000 euro minder uit aan de sociale dienst, waaronder de leeflonen en financiële steun vallen. Het aantal leeflonen is bijvoorbeeld sinds 2012 gedaald van 251 naar 197. Onze maatschappelijke assistenten geven we voldoende tijd om vragen tot ondersteuning goed voor te bereiden. Zo blijft de sociale en domiciliefraude onder controle. Maar vooral de begeleiding van mensen is belangrijk. Door mensen tijdelijk via het OCMW tewerk te stellen, moeten ze nadien geen beroep meer doen op een leefloon. Hetzelfde effect bereik je door mensen zo snel mogelijk te begeleiden als ze problemen krijgen om hun rekeningen te betalen en schuld opbouwen. Uiteindelijk wint iedereen hierbij: de betrokkenen, maar ook de OCMW- en stadsfinanciën.”

Bron: Het Nieuwsblad - Stijn Delabie