Belangrijke doorbraak in het dossier N60

Op 8 november 2013

N-VA Ronse is zeer tevreden met de belangrijke evolutie in het dossier van de N60 en het wegwerken van de missing link. De Vlaamse regering heeft zopas het ontwerp van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) voorlopig vastgesteld. De Vlaamse regering heeft nu gekozen voor het meest gunstige traject en in december volgt nog een openbaar onderzoek.

'De beslissing van de Vlaamse regering betekent een zeer belangrijke doorbraak in het dossier van de N60. Het dossier bleef decennialang aanslepen en nu komt het eindelijk in een stroomversnelling. Dat is ongetwijfeld mede dankzij de Ronsenaars die jarenlang hebben geijverd voor het oplossen van deze missing link', aldus Wim Vandevelde, OCMW voorzitter. 'Dit is een cruciale evolutie voor een betere ontsluiting van onze stad en een verhoogde leefbaarheid van de stadskern en dat in het belang van alle Ronsenaars.'

In het verkiezingsprogramma heeft N-VA Ronse zich geëngageerd om voor onze stad het noodzakelijke lobbywerk te leveren. Deze doorbraak is mede bewerkstelligd door de N-VA ministers in de Vlaamse regering. Wij bedanken dan ook in het bijzonder Vlaams minister van ruimtelijke ordening, Philippe Muyters, voor zijn inspanningen in dit dossier.

De persmededeling van de Vlaamse regering:

Vandaag, 8 november 2013, heeft de Vlaamse Regering het ontwerp van gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) voor het wegwerken van de “missing link” van de N60 in Ronse voorlopig vastgesteld. De realisatie van die ontbrekende schakel is belangrijk voor de verkeersveiligheid en verkeersleefbaarheid van de regio en voor een vlottere doorstroming.

De N60 verbindt Gent met de Franse stad Valenciennes. In de loop der jaren is de weg uitgebouwd tot een weg met 2 x 2 rijstroken (met middenberm). Momenteel is er ter hoogte van Ronse echter een ontbrekende schakel of een ‘missing link’: de verkeersstroom moet door het centrum van de stad Ronse en de capaciteit en de weginrichting zijn daar niet op voorzien. Daarom wil de Vlaamse regering deze missing link wegwerken, zodat het doorgaand verkeer uit Ronse weggehouden wordt, en de Vlaamse Ardennen vlotter bereikbaar zijn.

Verschillende varianten/tracés werden afgewogen. Daarbij werd niet alleen onderzocht wat verkeerstechnisch de beste oplossing zou zijn, maar werd ook gekeken naar de effecten op het landschap, de landbouw, het erfgoed en het woonklimaat.

Het tracé dat nu op tafel ligt, is de meest gunstige oplossing. Het ontwerp houdt maximaal rekening met landschap- en natuurvoorwaarden, ondermeer door te kiezen voor ondertunneling. Ook gaat de Vlaamse Landmaatschappij nu uitzoeken welke bijkomende compenserende maatregelen er nodig zijn voor natuur- en landschapsgebieden.

Het GRUP is nog niet definitief. In december volgt een openbaar onderzoek waarbij iedereen opmerkingen, adviezen en bezwaren kan indienen. Het plan zal te raadplegen zijn op www.ruimtevlaanderen.be.

Vlaams minister van Ruimtelijke Ordening Philippe MUYTERS: “Al jarenlang is de N60 een bron van studie en discussie in Zuidoost-Vlaanderen. Alle verkeer wordt er vandaag nog recht door het centrum van Ronse gestuurd, wat nefast is voor zowel de leefbaarheid als de vlotte verkeersdoorstroming. We hebben nu een degelijk tracé voorgesteld waar iedereen nu nog opmerkingen, adviezen en bezwaren zal kunnen op indienen. Maar de belangrijkste stap is vandaag gezet: met dit GRUP geven we het startschot om de verkeersproblematiek in de regio aan te pakken.

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde CREVITS: “Voor de realisatie van de missing links in Vlaanderen wordt vandaag opnieuw een belangrijke stap gezet. Met de aanleg van 5,5 km nieuwe weg langs de N60 willen we de verkeersveiligheid en de –leefbaarheid in de regio Ronse verhogen. We halen het zware verkeer weg uit de het centrum van de stad en zorgen voor een vlottere doorstroming op de N60, die daarmee zijn rol als ontsluitingsweg kan vervullen. Dit project is door de Vlaamse regering vroeger al geselecteerd als PPS project. Het project kan nu eindelijk, na vele jaren van discussie en studie, worden uitgewerkt en vervolgens gerealiseerd op het terrein.”