PERSMEDEDELING: anonieme klacht jegens WZC De Linde

Op 4 april 2017, over deze onderwerpen: Laat Ronse niet links liggen

Op 24 oktober 2016 werd door de Woonzorglijn een onderzoek gevraagd naar aanleiding van een klacht waarbij een anonieme klachtindiener de volgende klacht formuleert:

  • Er is onvoldoende personeel
  • Langdurig zieke en zwangere personeelsleden worden niet vervangen
  • Om een onderzoek in te stellen naar het kwaliteitshandboek van het Woonzorgcentrum
  • Kwaliteit van de dienstverlening is ondermaats

Al deze klachtelementen werden onderzocht tijdens een onaangekondigd inspectiebezoek op 28 november 2016 en op 8 december 2016.

De conclusies van de zorgsinspectie 

  1. Op basis van de overhandigde personeelslijst (waarbij langdurig zieken en zwangerschappen werden geschrapt!)  en na vergelijking met de bestaande uurroosters, die worden opgemaakt volgens de zorggraad van de bewoners, werd de personeelsbezetting voorgelegd aan de zorginspectie.
    We citeren letterlijk de zorginspectie: ‘Hieruit kan worden afgeleid dat er een ruim overschot aan verplegend en verzorgend personeel is.’
  2. De zorginspectie kreeg inzage in de lijst met de langdurig zieke personeelsleden en de zwangerschappen. 
    We citeren letterlijk de zorginspectie: ‘Hieruit blijkt dat deze (versta: de langdurig zieken en de zwangerschappen) werden vervangen.’
    Onze diensten reikten ook aan de zorginspectie de vaststelling aan de het voor korte ziekteperiodes bij personeelsleden niet evident is om vervangingen te vinden.  De zorginspectie toont hiervoor begrip. Ook elders bij andere zorginstellingen is het blijkbaar moeilijk om vervanging te vinden voor korte ziekteperiodes omdat verpleegkundigen en zorgkundigen een knelpuntberoep zijn.

  3. De zorginspectie formuleert de volgende algemene besluiten (we citeren letterlijk) over deze twee klachten inzake personeelsbezetting:
    - Volgens de huidige regelgeving is er voldoende personeel.
    -
    Langdurig zieken worden vervangen.
    De naleving van de regelgeving is conform.
     
  4. Over de klacht inzake het kwaliteitshandboek komt men tot de vaststelling dat er wel degelijk een kwaliteitshandboek aanwezig is:
    - Het is de kwaliteitscoördinator beheert het kwaliteitshandboek.  
    - De personeelsinzet is er in voorzien en zoals eerder vermeld is dat conform de regelgeving. 
    - Ook het intense overleg met de CRA arts wordt vermeld en de procedures worden regelmatig onder de loep genomen.  (wilsbeschikkingen, euthanasie, handhygiëne…)
    - Het kwaliteitshandboek is voor iedereen beschikbaar
    Als algemeen besluit over deze klacht vermeld in het verslag van de zorginspectie: 'Er wordt geen uitspraak gedaan over de inhoud van de procedures.  Wel werd vastgesteld dat het handboek op regelmatige wijze wordt bijgewerkt.' Met andere woorden: ook deze klacht werd weerlegd.
     
  5. Tenslotte luidde de laatste klacht dat er door een tekort aan personeel een ondermaatse dienstverlening wordt geboden. De zorginspectie bevestigt enkel het klachtelement waarin vermeld staat dat niet dagelijks de voeten van de residenten worden gewassen en dat het niet altijd duidelijk wordt vermeld in het zorgdossier van residenten waarom mensen vroeger in bed worden gestopt. De zorginspectie geeft tenslotte een aantal suggesties om te verhelpen aan deze vaststellingen. 
    Er valt nergens te lezen in het algemeen besluit omtrent deze klacht dat er een ondermaatse dienstverlening zou zijn ten gevolge van personeelstekort.​

Opsteker voor personeel en beleid

Geconfronteerd worden met een weinig moedige anonieme klacht is nooit leuk. Vooral niet voor de personeelsleden van het OCMW Ronse. De besluiten van de zorginspectie zijn een hart onder de riem voor alle medewerkers en vrijwilligers die dagdagelijks op een integere wijze met het welzijn van onze residenten  en hun collega’s begaan zijn. Het is eveneens een opsteker voor ieder plichtsbewust personeelslid dat de zorginspectie niet voorbij is gegaan aan de werkattitude van enkelingen.  In het bijzonder in de omgang met collega’s. Ook het Vast Bureau van het OCMW Ronse nam, op voorstel van de voorzitter en in samenspraak met de sociale partners, in deze de verantwoordelijkheid op en nam verregaande en soms moeilijke  maatregelen in het kader van welzijn op het werk. Aangezien deze interventies sterk verweven zijn met de persoonsgebonden aangelegenheden, zal hierover geen bijkomend commentaar worden gegeven.

Sloganeske taal doorprikt

De anonieme klacht ligt volledig in lijn met de sloganeske oppositie van de sp.a Ronse over het personeelsbestand en de dienstverlening in het Woonzorgcentrum te Ronse.  Sp.a Ronse viseerde meermaals het beleid van voorzitter Wim Vandevelde (N-VA), maar komt nu tot de vaststellingen dat hun bemerkingen onder de noemer ‘sloganeske taal’ kunnen geplaatst worden. De antwoorden van de zorginspectie zijn zonneklaar: er is voldoende personeel en er is geen sprake van ondermaatse dienstverlening. 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is