Discussie rond straatnaambord in Ronse

Op 11 december 2009

FDF'er Christian Van Eycken stelde de vraag aan de Minister van Bestuurszaken Geert Bourgeois. Volgens Van Eycken gaat Ronse de taalwetgeving te buiten. Volgens Bourgeois is er geen melding van een klacht. "En zelfs als er een klacht zou komen, zal ik niet optreden", zei minister Bourgeois. "De wetgeving hieromtrent is niet duidelijk. Er is geen wettelijke verplichting om in een faciliteitengemeente straatnaamborden in de twee talen te vermelden."

Flobecq

Mathias Diependaele, Vlaams kamerlid voor N-VA voegt er nog aan toe dat de Franstaligen de toepassing van de faciliteiten in hun gemeenten maar eens moesten bekijken. "In Flobecq bijvoorbeeld, dat ook een taalfaciliteitengemeente is, vind je geen tweetalige straatnaamborden." Rudi Boudringhien van GB-IC schreef burgemeester Luc Dupont niettemin een brief om hem te wijzen op de 'verplichting' van tweetalige straatnaamborden. "Elke minderheid in Ronse heeft recht op haar eigen taalkeuze", stelt Boudringhien.

"Maar er is geen wettelijke verplichting om tweetalige straatnaamborden te hangen, zo zegt minister Bourgeois. En nu hij zegt dat hij geen stappen zal ondernemen, blijft het dus Cypriaan de Rorestraat", zegt schepen van Cultuur Joris Vandenhoucke.