Doorgaande N60 goedgekeurd

Op 9 november 2013

‘De realisatie van die ontbrekende schakel is belangrijk voor de verkeersveiligheid en verkeersleefbaarheid van de regio en voor een vlottere doorstroming’, zegt Vlaams minister van Ruimtelijke Ordening Philippe Muyters (N-VA).

De N60 verbindt Gent met de Noord-Franse stad Valenciennes. In de loop van de jaren is de weg uitgebouwd tot een weg met twee keer twee rijstroken, gescheiden door een middenberm. Maar momenteel is er ter hoogte van Ronse nog een ontbrekende schakel.

‘De verkeersstroom moet nu door het centrum van de stad Ronse’, verduidelijkt Muyters. ‘De capaciteit en de weginrichting zijn daar niet op voorzien. Daarom wil de Vlaamse regering deze missing link wegwerken, zodat het doorgaand verkeer uit Ronse weggehouden wordt en de Vlaamse Ardennen vlotter bereikbaar zijn.’

Er gingen jaren over het vastleggen van het tracé. Iedere verandering zorgde voor heel wat ongerustheid bij de omwonenden.

‘We hebben inderdaad verschillende varianten van tracés tegenover elkaar gewogen’, zegt Muyters.

‘Daarbij werd niet alleen onderzocht wat verkeerstechnisch de beste oplossing zou zijn, maar er werd ook gekeken naar de effecten op het landschap, de landbouw, het erfgoed en het woonklimaat.’

Stadsbestuur opgetogen

‘De beslissing van de Vlaamse regering betekent een erg belangrijke doorbraak in het dossier van de N60’, klinkt het opgetogen bij het stadsbestuur.

‘Het dossier bleef decennialang aanslepen en nu komt het eindelijk in een stroomversnelling.

Dit is een cruciale evolutie voor een betere ontsluiting van onze stad en een verhoogde leefbaarheid van de stadskern.

Bovendien zorgt de doortrekking voor een uitstekende verbinding voor het nieuwe industrieterrein Pond West. Dit is in het belang van alle Ronsenaars.’

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is