Geen Frans meer op wegwijzers OCMW

Op 14 oktober 2015

Alle Franstalige bewegwijzering in het OCMW in Ronse werd op vraag van de voorzitter Wim Vandevelde (N-VA) verwijderd. Het zorgde voor een hevige discussie met oppositiepartij SP.A op de gemeenteraad.

'We moeten vaststellen dat de OCMW-voorzitter zijn personeel de opdracht heeft gegeven om de Franstalige versie van de bewegwijzering aan het OCMW te verwijderen', zegt Pol Kerckhove (SP.A) tijdens het vragenkwartiertje op de gemeenteraad.

'Mocht dit in het kader van een vervanging zijn, zou ik er begrip voor kunnen opbrengen, maar dat is niet het geval. Dit is een provocatie', gaat hij verder. 'De verwijderde letters kan je nog steeds zien. Het is geen zicht zo. Wat wil de voorzitter hiermee bereiken en kan het OCMW-personeel niet beter ingezet worden dan ze lettertjes te laten aftrekken? Bovendien vraag ik me af wat de coalitiepartners CD&V-Groen en Liberale Unie hiervan denken. Schepen Rudi Boudringhien nam het vroeger altijd op voor taalhoffelijkheid en de faciliteiten. Wat is zijn mening nu'.

Burgemeester Luc Dupont (CD&V-Groen) bevestigde dat niets hierover vooraf in het schepencollege was besproken. Maar dat was volgens OCMW-voorzitter Wim Vandevelde ook niet nodig. 'Het versterken van het Vlaamse karakter van Ronse staat in het bestuursakkoord', zegt hij. 'Dat is ook nodig, want de hardnekkige perceptie bestaat dat Ronse een tweetalige stad is. Het is daarentegen een Vlaamse stad, met inderdaad taalfaciliteiten. Die verplichten ons niet om borden in het Frans op te hangen. Ook in het stadhuis is Nederlands de voertaal.'

Geen klachten

Daarnaast is het volgens Vandevelde ook nuttig om het Nederlands als voertaal door te trekken naar het cliënteel van het OCMW. 'Zonder het Nederlands onder de knie te hebben, heb je weinig kansen', zegt hij. 'Door als openbaar bestuur een andere taal te gebruiken, zet je die situatie verder. Je helpt hen er niet mee vooruit. Bovendien hebben we nog geen klachten gehad. De mensen vinden nog steeds de weg naar de verschillende diensten. Er vragen sowieso bijzonder weinig cliënten expliciet om documenten in het Frans.'

Rudi Boudringhien (Liberale Unie), schepen van Beheer van het Patrimonium, blijft taalhoffelijkheid verdedigen. 'Maar iedereen in Ronse begrijpt tegenwoordig Nederlands', zegt Boudringhien. 'Ik leg me neer bij de wet en die keurt de beslissing van Vandevelde niet af. Wanneer er vragen of klachten komen, zullen we die zeker ernstig nemen.'