Heeft sp.a het licht gezien?

Op 19 mei 2012

Met zeer veel genoegen stelt N-VA Ronse vast dat sp.a Ronse het licht heeft gezien.

Op het eerste blad van Passe-Partout editie 09/05/2012, lezen wij dat de partij, die zelf vele decennia lang in de bestuursmeerderheid te Ronse zetelt, tot het besluit is gekomen dat veiligheid een belangrijk thema zal worden voor de verkiezingscampagne en dat zij gaan inzetten op dit thema. Nog belangrijker is het feit dat de mandatarissen van sp.a Ronse dit hebben besloten na ‘een groot opgezette enquête’ bij de Ronsenaars. De vermelding dat ‘de onveiligheid het sociale  ondergraaft’ zullen we maar plaatsen als zijnde de kronkel die wenselijk is om uiteindelijk toch maar toe te geven dat er zich een probleem stelt in Ronse.

Het is van een zelden gezien cynisme dat een partij, die talloze mandatarissen in Ronse geteld heeft de afgelopen 40 jaar, nu met dergelijke uitspraken komt aandraven enkele maanden voor de gemeenteraadsverkiezingen. Terwijl diezelfde partij mee de verantwoordelijkheid draagt voor een totale ontwrichting van de Ronsese samenleving door een georkestreerde instroom vanuit Wallonië en Brussel. Het cliëntelisme dat door het Sociaal Huis in de hand wordt gewerkt, heeft maar één doel voor ogen: stemmen halen met als enige en ultieme betrachting om opnieuw de burgemeesterssjerp te veroveren in deze stad. Ronse kent een hoge werkloosheid, een laag gemiddeld inkomen, een zware armoedeproblematiek,… Deze maatschappelijke problemen zijn een voedingsbodem voor onveiligheid en criminaliteit. Een zware erfenis die door de opeenvolgende besturen mee in de hand is gewerkt.

Deze uitspraak van de sp.a Ronse maakt duidelijk dat de mandatarissen alle contact met de realiteit verloren zijn. Bovendien is het nu net deze partij die binnen de huidige meerderheid altijd op de rem is gaan staan telkens initiatieven dienden genomen te worden om burgers op hun plichten te wijzen. sp.a Ronse duldt niet dat hun ‘klanten’ terecht worden gewezen. Dat deze attitude uiteindelijk onze stad niet de gewenste zuurstof geeft om te investeren, zal de sp.a mandatarissen worst wezen.

De vermeldingen in het bewuste artikel bewijzen nogmaals dat deze coalitie uitgeleefd is. Veiligheid is bij uitstek een bevoegdheid van de burgemeester en nu net daarop valt de sp.a haar coalitiepartner aan. N-VA Ronse kan dergelijk cynisme, het spotten in het gezicht van de veel geplaagde Ronsenaar en de schijnheiligheid niet langer dulden. De vermeldingen in Passe-Partout tonen eens te meer aan dat Ronse nooit de kentering kan teweeg brengen door opnieuw de sp.a mee te nemen in een coalitie. N-VA Ronse ziet in deze dan ook niet meer dan een aberrant cynische start van de verkiezingscampagne van sp.a. Dat het ‘grote plan’ opvallend veel gelijkenissen vertoont met het veiligheidsplan in Antwerpen, waarover P. Janssens in Knack sprak, zal volledig toevallig zijn. Ons komt het over als een ‘copy-paste’.

Kan iemand nu het licht uitdoen?