Huiswerk masterplan stationsomgeving herdoen!

Op 29 december 2010

Op het eerste zicht is het masterplan voor de herinrichting van het stationsomgeving een mooi urbanistisch en toeristisch plan, maar verder gaat het jammer genoeg niet. Het is vreemd dat de pendelaar niet centraal staat. Daardoor ligt het accent niet op het station als mobiliteitspunt voor openbaar vervoer. Het masterplan spreekt daarmee boekdelen over de visie van het bestuur op de toekomst van onze stad. ‘Wil Ronse opnieuw een dynamische en aantrekkelijke stad worden, dan spelen een gedegen ontsluiting en een vlotte bereikbaarheid, ook met het openbaar vervoer, een cruciale rol’, aldus N-VA Ronse.

Ronse als terminus

De stationsbuurt in Ronse ligt er verwaarloosd en verkommerd bij en heeft nood aan een grondige herwaardering. Vandaar zijn de verwachtingen hooggespannen. Het masterplan wil de stationsomgeving echter transformeren tot een levendige ontmoetingsplaats voor wandelaars en fietsers. N-VA Ronse vraagt zich af of daarmee het potentieel van Ronse optimaal wordt benut?

De pendelaar en het reizigerscomfort zijn niet de eerste bekommernis. Zoals de tekening laat uitschemeren wordt het enig overblijvende perron opgeschoven richting Passerelle. Het nieuw aan te leggen busstation situeert zich op de oude parking, richting Pessemiersbrug. Dit betekent een afstand van meer dan een halve kilometer tussen trein en bus. Van een vlotte overstap gesproken? Dit is een achteruitgang van het reizigerscomfort. Nu nog stap je uit de trein direct over op de bus binnen de tien meter.

De nieuw aan te leggen parking biedt plaats aan 160 auto’s. Volgens N-VA Ronse is dit een magere ambitie, gezien het gemiddelde van 1.053 in- en uitstappende reizigers op een weekdag (cfr. reizigerstellingen door NMBS in 2009). Wordt er misschien een treinaanbod voorbereid met minder treinen en dus minder pendelaars?
De reductie van het aantal aankomstsporen in het station betekent dat de diverse partners kiezen om het station van Ronse te degraderen tot ‘het eindpunt van een landelijke boerentram’.

Met de herbestemming van de ongebruikte spoorlijn richting Leuze tot een fiets- en wandelpad wordt de droom van diverse bestuurders voor een verdere ontsluiting voorgoed opgeborgen.

Mobiliteit in een ruime toekomstvisie voor onze stad

N-VA Ronse wil dat het masterplan herbekeken wordt binnen een bredere denkoefening met aandacht voor de ontwikkeling en ontplooiing van onze stad. Belangrijke punten daarbij zijn een verbetering van het mobiliteitsaanbod en de bereikbaarheid, ruime parkeergelegenheid, reizigerscomfort, klantgerichtheid,…

Een goede verbinding en een verbeterde ontsluiting zijn een absolute voorwaarde voor een dynamische ontwikkeling van onze stad. Het station fungeert als een belangrijke toegangspoort op de omgeving. Een vlotte verbinding, een gediversifieerd aanbod en een goede infrastructuur zijn belangrijke randvoorwaarden om Ronse aantrekkelijk te maken. Voor N-VA Ronse worden de huidige ambitieuze huisvestingsprojecten het best gekoppeld aan een ruime visie op de toekomstige ontwikkeling en een verbetering van de mobiliteit. In die zin dient de reële en imaginaire afstand tussen Ronse en de ruime omgeving te worden verkleind.

Een verbeterde treinverbinding is noodzakelijk

Het huidig treinaanbod laat te wensen over. We kunnen bezwaarlijk spreken van een gedegen, toegankelijk en vlotte verbinding. Het is een urbanistische wetmatigheid dat een verbeterde treindienst aantrekkingskracht uitoefent op de inwoners, maar ook de nieuwkomers. Vandaar is N-VA Ronse vragende partij om een treinaanbod grondig te onderzoeken met aandacht voor:

• herinvoeren van rechtstreekse IR-treinen Ronse-Oudenaarde-Gent;
  • vlotte aansluiting in Oudenaarde naar Brussel;
  • bijkomende piekuurtrein Ronse-Brussel;
  • latere treinen naar Ronse;
  • 1 uurdienst in het weekend;
  • verbetering van de lijn tussen Oudenaarde en Ronse, zodat er een vlotte opeenvolging van verschillende treinen mogelijk wordt.
  • ontdubbeling en elektrificatie van lijn 86.

Voor N-VA Ronse moet vanuit bovenstaande punten en in het belang van een verdere ontwikkeling van de stad gewerkt worden aan een hernieuwde stationsomgeving. Daarvoor is er nog heel wat werk aan de winkel!