Ideologische toespraak door Tijl Rommelaere

Op 10 maart 2016, over deze onderwerpen: Afdelingswerking

Beste vrienden

In de eerste plaats wens ik iedereen hartelijk welkom op onze derde ‘Op de koffie met…’. Tijdens deze activiteit staan we stil bij onze stad en wat wij voor Ronse betekenen. De N-VA heeft een duidelijke visie. Wij staan mee aan het roer van onze stad. Zo bouwen wij aan een beter Ronse!

Daarnet was er een algemene ledenvergadering van onze afdeling. Toen stelde ik me de vraag: ‘Waarom doen we eigenlijk aan politiek? Waarom willen we daar onze kostbare tijd aan besteden?’

Het antwoord is misschien simpel, maar zeker niet gemakkelijk. We doen volgens mij aan politiek, omdat we de realiteit niet zomaar accepteren. We doen aan politiek, omdat we iets willen maken van onze stad. Dat start bij een bekommernis. Onze stad en haar inwoners laten ons niet koud. Integendeel, wij zetten ons in om onze stad een beetje mooier te maken. Dat doen we voor alle Ronsenaars. Wij houden ook de toekomst in de gaten. Wij willen toekomstige generaties niet opzadelen met een zware erfenis en schuldenlast.

Ik begrijp dat mensen soms argwanend staan ten aanzien van de politici. Ik daag hen uit om de blik te verruimen. De politici die ik ken zijn harde werkers met het hart op de juiste plaats. Ze blijven geloven dat het anders en beter kan! Dat is ook zo voor het bestuur van N-VA Ronse.

De volgende vraag die we ons dan kunnen stellen is: ‘Waarom doen we aan politiek binnen de N-VA?’. De N-VA heeft een duidelijke visie op mens en maatschappij. Onze partij heeft een duidelijk ideologisch profiel. Dit is de leidraad. Dit geeft de richting aan waar we met Vlaanderen en Ronse naartoe willen.

Wij geloven in de kracht van het individu. Burger, neem het heft in eigen handen! Activering is daarom een sleutelbegrip:

• Het gaat over jongeren kansen geven om te studeren,
  • Het gaat over werkzoekenden een duwtje in de rug geven om aan de slag te gaan,
  • Het gaat over mensen opnieuw op het juiste spoor te zetten,
  • Het gaat ook over zich inzetten in het verenigingsleven.

Het is niet de bedoeling dat mensen zich nestelen in een sociaal vangnet. Door de afhankelijkheid verlies je als individu het eigen zelfbeschikkingsrecht. Vandaar moet een sociaal vangnet steeds activerend zijn. Laat ons duidelijk zijn, de N-VA laat niemand aan zijn of haar lot over! Wij dragen zorg voor de ander. We moeten ons focussen op diegenen die de ondersteuning het hardst nodig hebben. De samenleving moet kansen geven. Het individu moet die kansen grijpen.

fotobijteksttijl.png

De N-VA is een gemeenschapspartij. Alle burgers maken de samenleving die groter is dan onszelf. Ieder van ons heeft de verantwoordelijkheid om een inspanning te leveren. Wij hebben allemaal dezelfde rechten en plichten. Niemand is meer of minder, omdat hij of zij een andere achtergrond heeft. Niet de afkomst, maar de toekomst is van belang. Dat is ook de kern van het asiel en migratieverhaal.

Wij vragen inderdaad om onze taal te leren. Wij vragen dat men onze waarden en normen respecteert. Dat is niet onredelijk. Dat is toch vooral in het belang van de betrokkene zelf? Wie deel wil uitmaken van onze samenleving heeft die verantwoordelijkheid. De verworvenheden uit de verlichting moeten we koesteren. De rechten van ieder individu, de scheiding tussen kerk en staat, het recht op vrije meningsuiting en de democratische principes… Daarover kunnen we niet sjacheren! Sommigen willen dat misschien angstvallig negeren of ontkennen, maar ons samenlevingsmodel kent grenzen.

Wij zijn en blijven een Vlaams-nationale partij. Onze Vlaamse natie heeft recht op zelfbeschikking. Dat gaat over hoe wij onze samenleving willen organiseren. Welke staatstructuur we willen. De toekomst voor ons ligt in Vlaanderen als lidstaat van Europa. Wij willen een krachtige overheid. Een overheid die vooruit kijkt en anticipeert op toekomstige uitdagingen. Laat ons duidelijk zijn: taalfaciliteiten horen daar niet bij.

De N-VA is inderdaad in de Vlaamse en de federale regering gestapt zonder staatshervorming. Dat was een bewuste keuze om socio-economisch orde op zaken te stellen. Het communautaire is echter niet weg! Vandaar hechten wij veel belang aan de opdracht om het confederalisme verder uit te werken. Om dit pad te effenen!

De N-VA is de garantie op Verandering. Zowel in Ronse als in Vlaanderen is het niet altijd gemakkelijk. De sfeer is gezet. Nu mogen we niet opgeven. We moeten ons pad verder volgen. Gestaag en met een duidelijk doel voor ogen. Wij laten ons niet ontmoedigen. Tegenkantingen maken ons meer vastberaden. Wij zullen doorzetten. Wij zullen volharden!

Bedankt!