Kijkdozen geven beeld van geschiedenis De Vrijheid

Op 15 september 2015

De vijf kijkdozen die de stad Ronse aanschafte, staan nu verspreid opgesteld in de historische kern De Vrijheid. Ze geven een beeld van hoe deze stadskern er vroeger uitzag.

"Met de beelden en een korte uitleg laten we de bezoekers kennis maken met ons verleden", zegt schepen van Toerisme Brigitte Vanhoutte (N-VA). "Als je in de kijkdoos kijkt, krijg je een beeld te zien van een oude postkaart, die je toont hoe de site er vroeger uitzag. In een oogopslag zie je ook buiten de kijkdoos hoe dit stadsgedeelte er nu uitziet", legt Vanhoutte uit. Met de plaatsing van de kijkdozen verwijst de stad naar het bestuursakkoord waarin het belang onderstreept van communicatie en citymarketing onderstreept wordt. "De Vrijheid wordt in de loop van deze legislatuur grondig aangepakt", vervolgt Vanhoutte. "Vandaar ook het belang dat we hechten aan de geschiedenis ervan."

Opgravingen

Ondertussen zijn in opdracht van de stad Ronsede voorbije weken al opgravingen gebeurd in De Vrijheid. Onlangs werd er een put gegraven ter hoogte van de Cypriaan de Rorestraat, waar daar rechtover in het Ancien Regime een kerkhof lag. Op zowat anderhalve meter onder de straat kwamen de eerste graven aan het licht, laat Solva Archeologie weten.

Skeletten

"Het gaat om begravingen in een houten kist. Dit hout is meestal vergaan maar de skeletten zijn goed bewaard. De bovenste graven lijken uit de 17de en 18de eeuw te dateren. De komende periode graven de archeologen verder naar de oudere delen van het kerkhof. Vermoedelijk komen er dan ook oudere sporen dan het kerkhof tevoorschijn komen. De begraafplaats bleef in het stadscentrum in gebruik tot in het begin van de 19de-eeuw."

Bron: Het Laatste Nieuws - Marc de Venter