Meerjarenplan 2014 - 2019 van de stad Ronse

Op 8 december 2013

Het Stadsbestuur van Ronse blikt fier terug op het geleverde werk van de voorbije weken en maanden. Daarbij werden de krachtlijnen uitgetekend voor het beleid in de periode van 2014 tot en met 2019. Het resultaat van deze moeilijke budgettaire oefening mag worden gezien. De slogan die de stad reeds jaren typeert, namelijk "genieten midden in de groene heuvels" wordt voor de gelegenheid omgevormd tot "investeren midden in de groene heuvels".

Het meerjarenplan 2014 - 2019 en het budget 2014 is de concrete realisatie van het coalitieakkoord 2013-2018 "Ronse: Ondernemende stad midden in het groen". Het was geen eenvoudige opdracht om in deze moeilijke economische tijden een evenwicht te vinden tussen enerzijds een efficiëntieoefening en de optimalisatie van de werking, en anderzijds het creëren van de nodige beleidsruimte voor noodzakelijke investeringen.

Dit meerjarenplan en budget 2014 zijn evenwichtig, met voldoende ambitie voor de toekomstige uitdagingen en dit in het belang van alle Ronsenaars.

4 strategische doelstellingen

De Vlaamse overheid verplichtte alle steden en gemeenten om een geïntegreerd document voor te bereiden waarin niet alleen de cijfers worden weergegeven, maar waarin ook de intenties uit de vroegere sectorale plannen (jeugd-, sport-, integratie-, en bibliotheekbeleidsplan) worden opgenomen.

Het stadsbestuur Ronse zet volop in op 4 strategische doelstellingen :

1. De stad Ronse zet in op een kwalitatieve en efficiënte dienstverlening

2. De stad Ronse dient als voorbeeld van de nieuwe stedelijkheid

3. De stad Ronse ziet de tertiaire en quartaire sector als groeipotentieel

4. De stad Ronse heeft een toegankelijk, kwalitatief en hedendaags vrijetijdsaanbod dat zich richt naar een publiek zowel binnen als buiten Ronse

Nuttige sanering voor noodzakelijke investeringen

Koken kost geld en ook Ronse ontsnapte niet aan deze moeilijke oefening. Denken we maar aan de sterk stijgende pensioenlasten voor het statutair personeel en de dalende dividenden.

Ten opzichte van 2013 wordt structureel een inspanning geleverd van € 800.000. Zo worden een aantal sociale convenanten herzien, onder meer gelet op de impact van de Europese regelgeving die oversubsidiëring moet tegengaan. Ook worden de retributies op de ophaling en de verwerking van het huisvuil conform de richtlijnen van IVLA aangepast aan de werkelijke kostprijs (cfr. het principe de vervuiler betaalt). Tenslotte heeft het stadsbestuur een efficiëntieoefening gemaakt om de werking te optimaliseren en hebben we gesnoeid in diverse posten en uitgaven via de kaasschaafmethode.

Een zelfde efficiëntieoefening gebeurt eveneens in het OCMW.

Al deze ingrepen moeten toelaten dat de stad haar investeringsniveau kan aanhouden om in te zetten op stadsvernieuwing en met de garantie voor een kwaliteitsvolle dienstverlening.

Jaarlijks wordt er minimaal 5 miljoen euro geïnvesteerd, onder meer in wegenis- en rioleringswerken.

De heraanleg van De Vrijheid (historisch centrum) zal worden gerealiseerd. Bovenop deze jaarlijkse investeringen moet een bijkomende investering van € 10 miljoen mogelijk zijn.

De stad zal vooraf een financiële studie laten uitvoeren naar de haalbaarheid van een nieuw zwembad en de verbouwing van het stadhuis. In functie van de beschikbare budgettaire ruimte zal het stadsbestuur beslissen welk project zal worden uitgevoerd.

Een overzicht van de cijfers

Niet alles ligt reeds vast. Het meerjarenplan creëert immers voldoende aanpassingsruimte. Onderstaand cijfers zijn de investeringsbedragen voor het komende jaar :

2013 : 9.141.503,00

2014 : 6.485.265,00

Ronse zal voor haar gewone werking in 2014 € 34,4 miljoen uitgeven en € 37,2 miljoen ontvangen. € 2,5 miljoen gaat naar schuldafbouw.

Bij de uitgaven gaat 41 % naar de uitbetaling van wedden en lonen, 38 % naar toegestane werkingssubsidies (Politie, OCMW, autonome gemeentebedrijven en diverse subsidies), 18 % naar werking en 2 % naar financiële uitgaven.

Aan ontvangstenzijde komt er 47 % uit fiscale ontvangsten en 36 % uit diverse werkingssubsidies. 9 % zijn ontvangsten uit de werking en 7 % zijn financiële ontvangsten.

Dit budget gaat uit van een gelijkblijvend personeelsbestand (en dit in tegenstelling tot heel wat andere steden en gemeenten) en er komen geen aanpassingen in de fiscaliteit onder de vorm van opcentiemen op onroerende voorheffing of de aanvullende personenbelasting.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is