N-VA komt op in 97% van de Vlaamse gemeenten, ook in Ronse.

Op 17 september 2012

Een zelfstandige N-VA-lijst in 84% van alle gemeenten.
Enige Vlaamse partij met zelfstandige lijst in alle 13 centrumsteden.
Ook in Brussel komt de N-VA op in 10 gemeenten.

Dit weekend hebben alle partijen en lokale partijafdelingen hun kandidatenlijsten ingediend bij hun gemeente. Daarmee wordt het definitieve startschot van de campagne gegeven. Tijd ook voor de N-VA om de balans op te maken van het 'Traject 2012' dat de partij na de verkiezingen van 2010 had opgestart, met als doel om de partij zo goed mogelijk te verankeren in heel Vlaanderen en in zo veel mogelijk gemeenten ook effectief op te komen, het liefst met een zelfstandige N-VA-lijst.

N-VA-voorzitter Bart De Wever: "Er is lokaal bijzonder hard gewerkt de voorbije twee jaar. De partij heeft maar liefst 5 inhoudelijke congresdagen georganiseerd en 3 praktische vormingssessies voor onze lokale bestuursleden. Met bewegingsverantwoordelijken in elke provincie en parlementsleden als peter en meter van lokale afdelingen is er hard gewerkt aan de uitbouw van bestaande en de opstart van gloednieuwe afdelingen. En het resultaat van al die inspanningen op het terrein is echt indrukwekkend. Ik ben daar als voorzitter bijzonder trots op."

Resultaten

• In Vlaanderen neemt de N-VA deel aan de gemeenteraadsverkiezingen in 97 procent van alle gemeenten (298/308). Aangezien de gemeenten waar we niet opkomen, bijzonder klein zijn, betekent dat dat 99 procent van alle Vlamingen de kans hebben om op de N-VA te stemmen.
  • In 259 gemeenten (84 procent) komen we op met een volledig zelfstandige N-VA-lijst, in 24 gemeenten in kartelvorm en in 15 gemeenten als onderdeel van een lokale lijst.
  • Als enige Vlaamse partij heeft de N-VA de moed en de kracht om in alle 13 centrumsteden met een volledig zelfstandige lijst naar de kiezer te trekken.
  • Opvallend: ook in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is de N-VA erin geslaagd om in 10 van de 19 gemeenten een zelfstandige N-VA-lijst in te dienen.
  • Uiteraard komt de N-VA ook op met zelfstandige N-VA-lijsten in de 35 provincieraadsdistricten.
  • In totaal nemen ruim 6.500 N-VA-kandidaten deel aan de komende gemeente- en provincieraadsverkiezingen.

De N-VA presenteert zich op die manier in bijna heel Vlaanderen aan de kiezer op 14 oktober. Een knappe prestatie, maar daarmee is uiteraard nog maar de eerste stap gezet. Om Vlaanderen echt geel te laten kleuren, zal er nog een lange weg afgelegd moeten worden.

Bart De Wever: "Op lokaal vlak heeft de N-VA ten opzichte van de traditionele partijen nog een grote achterstand weg te werken. Die kloof gaan we heus niet in één verkiezing meteen dichtrijden. De N-VA is ambitieus maar tegelijk realistisch in haar doelstelling. Op 14 oktober hopen we met al onze enthousiaste kandidaten een flink deel van die achterstand ten opzichte van de traditionele partijen weg te werken. De kiezers die de N-VA een warm hart toedragen, roep ik op om ook op 14 oktober de N-VA een hart onder de riem te steken. Hoe sterker de N-VA zich lokaal kan verankeren, hoe sterker we de kracht van verandering door heel Vlaanderen kunnen laten doorstromen."