N-VA Ronse trekt met eigen lijst naar de kiezer.

Op 26 april 2012

Nu wil de partij het dus opnieuw proberen met een eigen lijst. “Wie de lijst zal trekken is nog niet bekend”, zegt partijvoorzitter Paul Carteus. “De problemen in Ronse zijn zo groot dat de N-VA voortdurend bezig is met het opstellen van een partijprogramma dat voor verandering kan zorgen. Voor de concrete lijstvorming hebben we nog geen tijd gehad.”

Wel geeft Carteus toe dat het nog niet duidelijk is of de partij erin zal slagen haar lijst met 29 plaatsen volledig op te vullen. “Momenteel hebben we net als vele andere partijen problemen met het vinden van vrouwen die zich kandidaat willen stellen.”

Het programma van N-VA Ronse stoelt op drie grote pijlers: integratie, werkgelegenheid en het promoten van de stad. Om het Vlaamse karakter van de stad te garanderen, vindt de partij het belangrijk dat de vele allochtonen en de vele Walen in de stad zich integreren. Ook is het creëren van werkgelegenheid erg belangrijk voor de partij. Na Antwerpen heeft Ronse immers het hoogste werkloosheidscijfer van Vlaanderen.

We beseffen maar al te goed dat het werkloosheidsprobleem nooit in één legislatuur opgelost kan worden, maar we willen toch al een stap in de goede richting zetten door werkgelegenheid te creëren”, stelt Carteus.

Ten slotte vindt het partijbestuur ook reclame voor de stad belangrijk. “Ronse is een heel mooie stad met veel troeven, maar die weten we onvoldoende uit te spelen”, aldus Carteus. “Daarom willen we Ronse positief naar buiten brengen en Vlamingen naar hier lokken.”

De partij zou in oktober graag vier zetels in de wacht slepen om effectief mee te kunnen besturen. Of ze daar ook in zal slagen, weet ze niet. “Momenteel is het moeilijk om in Ronse verkozen te worden doordat de twee liberale partijen Open VLD en GB-IC opnieuw de handen in elkaar hebben geslagen en één plus één in de politiek vaak meer is dan twee”, benadrukt Carteus. “Bovendien staat ook Vlaams Belang sterk en wordt het afwachten wat het nieuwe kartel CD&V-Groen zal doen.”

Link naar het artikel: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/verkiezingen2012/oost-vlaanderen/Ronse/120426_N-VA+Ronse