• Header N-VA Ronse
N-VA Ronse

N-VA tevreden over debat faciliteiten

Op 28 november 2011

De faciliteiten, een rem op de toekomst en de ontwikkeling van onze stad

De faciliteitenregeling druist in tegen het territorialiteitsprincipe waarop de taalgrens en de diverse staatshervormingen zich hebben geïnspireerd. De faciliteiten vormen een uitzondering. Net daarom is het een aberratie op de principes van de inrichting van de staat.

Volgens de Vlaamse opinie zijn de faciliteiten ingesteld als integratiebevorderend instrument, zodat de desbetreffende taalminderheid zich na verloop van tijd volwaardig kan aanpassen aan de streektaal. In dat opzicht zijn deze uitdovend. De faciliteiten hebben echter hun doel van integratiebevorderende maatregel volledig gemist. In Ronse wordt de verfransing erdoor in stand gehouden. Alhoewel Ronse een Vlaamse stad is, zorgen de faciliteiten voor een perceptie van tweetaligheid en ontnemen ze de motivatie om zich volwaardig in te schakelen in onze samenleving.

De faciliteiten isoleren Ronse en betekenen een rem op de ontwikkeling en ontplooiing. Het gedwongen keurslijf ontzegt onze stad heel wat kansen en opportuniteiten.

Het is een uitzonderingsmaatregel met grote maatschappelijke gevolgen. Deze liggen mee aan de basis van heel wat samenlevingsproblemen die onze stad vandaag de dag teisteren. Nederlandsonkundigheid beperkt de kansen voor persoonlijke ontplooiing in de samenleving, in het onderwijs en op de arbeidsmarkt.

De totale financiële impact is echter niet gekend en gaat verder dan de vertalingskosten. Ook de maatschappelijke impact en consequenties mogen niet worden vergeten.

Voorstellen N-VA Ronse

Ronse is een Vlaamse stad en ligt in het eentalig Nederlandse gebied. De faciliteiten moeten correct worden geïnterpreteerd als administratieve maatregel. Tevens moet het stadsbestuur bijdragen om Ronse als Vlaamse stad in de verf te zetten door de vernederlandsing van het straatbeeld.

N-VA Ronse ziet geen argumenten om de speciale taalregeling in onze stad nog langer te dulden. Waarom zouden we iets bestendigen als het de ontwikkeling van onze stad afremt en heel wat nefaste maatschappelijke problemen genereert? Vandaar pleit N-VA Ronse onomwonden voor de afschaffing van de faciliteiten. Het ongedaan maken van de faciliteitenregeling is geen doel op zich, maar een cruciale stap om Ronse te profileren als een volwaardige Vlaamse stad en de maatschappelijke problemen ten gevolge van nederlandsonkundigheid aan te pakken. Daarom stelt N-VA Ronse voor om een Vlaams manifest op te stellen over het te voeren beleid ter vrijwaring en ter bevordering van het Vlaamse karakter.

De federale verankering betekent voor sommigen een reden om bij de pakken te blijven zitten of zich te wentelen in zelfbeklag. N-VA Ronse denkt daar anders over. Het stadsbestuur heeft heel wat mogelijkheden en verantwoordelijkheden om binnen haar bevoegdheden de faciliteiten minimalistisch in te vullen, de perverse gevolgen aan te pakken en Ronse te profileren als een Vlaamse stad.

Het beleid van de gemeente moet erop gericht zijn om de faciliteiten zo strikt en minimalistisch mogelijk te interpreteren en toe te passen. Op dat vlak zijn er nog heel wat mogelijkheden en onontgonnen terreinen. Het bestuur moet de assertiviteit aan de dag leggen om beslissingen door te drukken en met voldoende zelfvertrouwen grenzen af te tasten. Tevens stelt N-VA Ronse voor om de nefaste gevolgen van de faciliteitenregeling in kaart te brengen en een meldpunt over taalaangelegenheden uit te bouwen. Tenslotte zien wij de stad als een trendzetter voor de afschaffing van de faciliteiten om de betrokken overheden te sensibiliseren.

Voor N-VA Ronse is de kennis van het Nederlands cruciaal om zich volwaardig in te schakelen in de samenleving. De taal betekent een belangrijke hefboom voor sociale, culturele en economische integratie. Vandaar dient taalondersteuning en het voorzien van voldoende mogelijkheden voor taalverwerving een absolute beleidsprioriteit te zijn.

Door de unieke geografische ligging van onze stad zal er steeds een belangrijke interactie zijn aan de overkant van de taalgrens. Ronse is een hoffelijke stad en culturele uitwisseling met respect voor de eigenheid van eenieder beschouwen wij als een rijkdom. Taalhoffelijkheid is wederkerig en mag echter geen alibi zijn voor een verdere verfransing.

N-VA Ronse wil over de beleidsdomeinen en de verschillende thema’s heen werk maken van een Vlaams actieplan voor Ronse. Enkel met een geïntegreerde aanpak in samenwerking met lokale, regionale en Vlaamse stakeholders en met een breed draagvlak van de Ronsese burgers kunnen we het tij keren en de diverse maatschappelijke nefaste effecten ombuigen. Een Vlaams actieplan moet getuigen van een geïntegreerde lange termijn visie en fungeren als een toetssteen om het beleid van de stad te sturen en te evalueren. Een nieuwe schepen van Vlaamse aangelegenheden heeft een coördinerende rol en ziet toe op de uitvoering van het Vlaams actieplan.

Link naar het artikel: www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=BLSDE_20111128_003