N-VA wil een doorbraak in het N60 dossier.

Op 5 oktober 2010

Het doortrekken van de N60 sleept reeds enkele decennia aan. In het verleden werden tal van initiatieven ondernomen, maar tot op de dag van vandaag wachten de Ronsenaars vol ongeduld op een finale doorbraak.

N-VA Ronse heeft uit betrouwbare bron vernomen dat er halverwege november 2010 een beslissing genomen wordt over het tracé van de N60-ontsluiting van Ronse. Dit is verbazingwekkend. Wij meenden dat de knoop reeds lang werd doorgehakt.

Met de oude zegswijze in het achterhoofd mag er voor N-VA van uitstel geen afstel komen.

Cruciaal voor Ronse

De N60 is een belangrijke verkeersas voor de ontsluiting van de regio. Maar enkel tussen Gent en Maarkedal (Nukerke) is de N60 uitgebouwd als een expresweg om ter hoogte van Ronse uit te monden in een problematische flessenhals. Daardoor kan het de functie als primaire weg onmogelijk vervullen. Bovendien betekent het doorgaand verkeer in het stadscentrum een zware belasting voor de mobiliteit en de leefbaarheid in de stad.

De N60 heeft een cruciale verbindingsfunctie. De impact van de aanleg van de N60-rondweg is voor Ronse ontzettend belangrijk. Een verbeterde ontsluiting is een absolute voorwaarde om de regio een nieuwe economische impuls en dynamiek te geven. Dit zal de economische ontplooiingskansen verhogen en het economisch weefsel versterken. Tevens draagt het bij tot de aantrekkelijkheid en leefbaarheid van de stad.

Het dossier van de doortrekking van de N60 zit al een halve eeuw in de politieke koelkast. Ook politieke zwaargewichten konden tot nu toe hun gewicht niet in de schaal werpen om de trein der traagheid op het goede spoor te krijgen. Desondanks delen velen de mening dat deze infrastructuurwerken cruciaal zijn voor de economische ontwikkeling van Zuid-Oost-Vlaanderen.

In 2007 kwam het dossier nog in een stroomversnelling door de N60-rondweg in Ronse als primaire weg I op te nemen in de lijst van missing links van de venootschap Via-Invest Vlaanderen. Dit kadert binnen de publiek-private samenwerking (PPS) om een inhaalbeweging op het vlak van openbare werken in Vlaanderen te realiseren. Op dat moment werd de financiering uitgeklaard, maar was een concrete realisatie nog veraf.

Het tracé is gekend

Dat er halverwege november 2010 een beslissing wordt genomen over het tracé in een planMER (Milieueffectenrapport) van de N60-ontsluiting van Ronse, verbaast N-VA. Wij menen dat de keuze van het tracé reeds lang van de baan was. Zo werd het oude tracé behouden bij besluit van de Vlaamse regering en bij arrest van de Raad van State (29 oktober 1999) inzake de gewestplanwijziging. Dit tracé bestaat uit drie onderdelen:

• de bestaande N60, vanaf de Rijksweg te Nukerke, tot aan de Zandstraat
  • de Zandstraat en de Zonnestraat
  • de Zonnestraat en de N48/N60

Andere voorstellen terug in overweging nemen, betekent voor N-VA tijdverlies. Tevens brengt het nodeloos onrust teweeg bij betrokken bewoners van de alternatieve tracés. In het verleden is reeds meer dan genoeg nutteloze energie gestopt in onderzoek naar deze zogenaamde alternatieven. Deze hadden enkel tot doel om goedkopere oplossingen te vinden ten nadele van hele wijken en de verkeersveiligheid.

N-VA  wil niet wachten op Godot

In het verleden werden verschillende beloften gemaakt, onderzoeken gevoerd en onteigeningen gerealiseerd, maar telkens opnieuw bleef Ronse in de kou staan. Mooie plannen werden steeds opnieuw op de lange baan geschoven. We stellen vast dat na bijna een halve eeuw het dossier zich nog steeds in een plannings- en studiefase bevindt.

Waarop wacht men nog? Het tracé van amper5 kilometeris al lang uitgetekend, 40% is reeds jaren geleden onteigend en bovendien is de doortrekking van de N60 ontzettend belangrijk voor de ontsluiting van Ronse en de regio Zuid-Oost-Vlaanderen. Daarom vraagt N-VA dat er prioritair werk wordt gemaakt van de realisatie van het vooropgestelde tracé en een zo spoedige aanvang van de werken. Dit ten bate van de leefbaarheid van Ronse en de omliggende regio.

N-VA wil niet dat het dossier opnieuw door allerhande tijdrovende procedures in de wachtkamer belandt.