Nieuw wapenschild voor Sint-Hermesbasiliek en Dragers en Belders

Op 7 oktober 2020, over deze onderwerpen: Vrije Tijd
Nieuw wapenschild voor Sint-Hermesbasiliek en Dragers en Belders

De Sint-Hermesbasiliek in Ronse en de Maatschappij der Dragers van Sint-Hermes hebben nu ook een officieel wapenschild. Rector Michel T'Joen en voorzitter van de Maatschappij der Dragers Wim Vandevelde mochten de wapenbrieven in ontvangst nemen van Vlaams minister van Onroerend Erfgoed Matthias Diependaele.

De verheffing van de Sint-Hermeskerk tot basiliek geeft recht op een nieuw wapenschild. Professor Luc Duerloo, voorzitter van de Vlaamse Heraldische Raad, heeft het wapenschild in samenwerking met stadsarchivaris Eric Devos ontworpen. Op het schild staat een dubbelkoppige adelaar afgebeeld, die verwijst naar de stad Ronse. De adelaar draagt de attributen van de patroonsheilige Sint-Hermes, namelijk het zwaard waarmee hij de marteldood stierf, een palmtak en een geketende duivel. Onderaan staat de wapenspreuk van de basiliek 'Moge het getuigenis van de goede boodschap verder oplichten'. Ook de pauselijke sleutels zijn aanwezig op het schild.

De Maatschappij der Dragers van Sint-Hermes hebben eveneens een aanvraag ingediend om een eigen wapenschild te krijgen. De Heraldische Raad en de Vlaamse regering hebben die aanvraag goedgekeurd en dus mogen de Dragers en Belders vanaf nu hun eigen wapenschild dragen. Daar staan onder meer de adelaar, het schrijn, de bellen en de draagberrie op. De wapenspreuk luidt 'Gedragen dragen wij'. Het wapenschild krijgt een prominente plaats op de uniformen.