OCMW zet zorgdiensten weer te koop

Op 6 april 2016

Het Ronsese OCMW is een nieuwe procedure gestart voor de overname van haar verschillende zorgdiensten. De bestuursmeerderheid van CD&V-Groen, N-VA en de Liberale Unie beoogt daarbij een publiek-private samenwerking. Voor OCMW-voorzitter Wim Vandevelde is dat een must. "We moeten een oplossing uitwerken om de zorgsector in Ronse betaalbaar te houden", zegt hij.

In het aanbodpakket van het OCMW zitten onder meer het Woonzorgcentrum De Linde, kinderdagverblijf Het Sprookjesbos, de seniorenflats en het dienstencentrum De Hoge Winde, de gezinsdiensten en de dienstenchequeonderneming van de stad Ronse en de buitenschoolse kinderopvang IBO. De zorgdiensten werden eerder al in de etalage gezet, maar de gouverneur schorste vorig jaar de procedure, waarop het OCMW haar werk mocht herdoen. "Nu mogen we niet alleen vzw's maar kunnen ook openbare instellingen intekenen voor de overname", voegt Wim Vandevelde er aan toe.

25 miljoen euro

De essentie van de overname is duidelijk het woonzorgcentrum De Linde. Die huisvest 150 senioren maar de kamers van het bijna 100 jaar oude complex voldoen niet meer aan de normen van de Vlaamse overheid.

"Nu zijn de kamers twaalf vierkanter meter groot, maar die moeten tegen 2019 zestien vierkante meter groot zijn", vervolgt Vandevelde. "Een nieuwbouw met schaalvergroting dringt zich dan ook op, want er zouden een 200 kamers moeten zijn om aan de vraag te voldoen. Maar de stad Ronse heeft niet de financiële middelen. Een nieuwbouw op de site aan de Delghuststraat zou de stad al vlug een 25 miljoen euro kosten. Vandaar dat we op zoek zijn naar een private samenwerking."

Volgens Freddy Vercruyssen, voorzitter van sp.a Ronse, is het maar al te duidelijk dat er aan de private overname ook een veel duurder kostenplaatje hangt voor de bewoners. "Nu betalen de bewoners van het rustoord 43,60 euro per dag. Maar in de overnamevoorwaarden stelt het Ronsese OCMW dat die kostprijs mag schommelen tussen de 50 en de 55 euro. Als je rekensommetje maakt, bedraagt dat meer dan 1.500 euro per maand. Toch veel als je weet dat het gemiddeld pensioen in Vlaanderen een 1.300 euro bedraagt. We vragen ons dan ook af of het voor de modale Ronsenaar nog wel betaalbaar blijft", gaat Vercruyssen verder.

53 euro per dag

OCMW-voorzitter Vandevelde wijst er onmiddellijk op dat voor de vernieuwde en ruime kamers in De Linde nu al 53 euro per dag moet worden betaald. "Die kamers zijn aangepast aan de nieuwe normen en nu al allemaal ingenomen. Een nieuwbouw door een private partner is perfect mogelijk op de terreinen tussen TIO³ en De Linde en in de huidige gebouwen kunnen de andere zorgdiensten na renovatie door de private partner een onderkomen krijgen. Dan kunnen we aan de Delghuststraat een volwaardige zorgcampus voorzien", besluit Vandevelde.

Bron: Het Laatste Nieuws