Opnieuw groen licht voor privatisering van zorg

Op 4 oktober 2017, over deze onderwerpen: Laat Ronse niet links liggen, Ronse sterk merk®

WZC Sint-Vincentius kan dan toch de zorgdiensten van het OCMW en de stad overnemen. “We zijn verheugd, want dit is het belangrijkste dossier van deze bestuursperiode”, klinkt het bij het stadsbestuur.

Op 3 juli keurde de gemeenteraad de samenwerkingsovereenkomst goed met Woon- en Zorgcentrum Sint-Vincentius. “Dat was de enige partner die aan alle eisen voldeed”, zegt OCMW-voorzitter Wim Vandevelde (N-VA). “Daarmee konden we starten met de hervorming van de lokale zorgdiensten en de uitbouw van de zorgsite Delghust.”

Het gemeenschappelijk vakbondsfront diende echter een klacht in bij de gouverneur en vroeg de schorsing van de beslissing van de gemeenteraad. In 2015 hadden de vakbonden over hetzelfde dossier bij de gouverneur nog gehoor gevonden.

Aanzienlijke vertraging

Als gevolg moesten het OCMW- en stadsbestuur toen een nieuwe selectieleidraad opstellen, wat een aanzienlijke vertraging betekende.

“Wij zijn dan ook verheugd dat de gouverneur nu, na grondig onderzoek van het dossier, tot het besluit is gekomen dat er geen enkele reden is om tot schorsing over te gaan”, reageert burgemeester Luc Dupont (CD&V). “Dit is het belangrijkste dossier van deze bestuursperiode. Nu kunnen we het zonder oponthoud verder realiseren.”

Uitgestoken hand

“Het gaat onder meer om de bouw van een nieuw woonzorgcentrum met 167 bedden en een nieuwe kinderopvang. Maar ook in de bestaande gebouwen wordt geïnvesteerd. Die worden gerenoveerd, verbouwd en herbestemd. Ze zullen voldoen aan alle normen en eisen. Dit alles betekent een forse investering – ruim dertig miljoen euro – van onze partner WZC Sint-Vincentius. Daar bovenop nemen ze de pensioenlast van twintig miljoen euro over en garanderen ze het behoud van alle tewerkstelling en rechten van het personeel. Meer zelfs, de tewerkstelling zal met de tijd zelfs worden uitgebreid.”

Het OCMW- en stadsbestuur willen geen juridische procedures meer en vragen de medewerking van onder meer de vakbonden, maar ook die van de andere zorgverstrekkers in Ronse.

“We doen een warme oproep aan alle betrokken partners om een constructieve houding aan te nemen en de krachten te bundelen zodat iedereen erbij wint”, steken ze de hand uit.

(Bron: Het Nieuwsblad, 04/10/17)