"Ronse, een sterk merk"

Op 12 december 2018, over deze onderwerpen: Afdelingswerking

De N-VA en CD&V sluiten een akkoord om tijdens de komende bestuursperiode 2019 - 2024 onze stad samen te besturen. Door de handen in mekaar te slaan, verzekeren we de continuïteit van het beleid. Wij zijn er immers van overtuigd dat de kentering voor Ronse is ingezet en de vorige bestuursploeg goed werk heeft geleverd. De N-VA en CD&V zijn vastberaden om de ambities de komende zes jaar verder op te drijven.

We horen dikwijls dat Ronse enorm is veranderd en verbeterd. De nieuwe dynamiek die we zien in onze stad gaat gepaard met een verhoogd zelfvertrouwen. Dit willen we verderzetten en - meer nog - versterken. Het werk is echter nog niet af en we zijn creatief om met de beschikbare middelen toch een maximum aan resultaat te boeken.

Onze stad kenmerkt zich door de sterke tradities, de rijke geschiedenis, het unieke patrimonium, de schitterende natuur en de bloeiende culturele en maatschappelijke toekomst. Ronse is een diverse stad van meer dan 26.000 individuen met een eigen achtergrond, verschillende overtuiging, specifieke dromen… We hebben echter gemeen dat we allemaal Ronsenaar zijn. Ronse vormt onze geborgen en veilige thuis. Het is ons venster op de wereld. We zetten in op dialoog, betrokkenheid en participatie die de sociale cohesie versterken zowel in het onderwijs, op de werkvloer als in de vrije tijd.

Een stad bruist door talent en creativiteit. We hebben nood aan ondernemende en creatieve burgers die elkaar vinden in de ambitie om van Ronse een sterk merk te maken. De coalitie van CD&V en N-VA vertrekt vanuit een positieve keuze voor de toekomst en de overtuiging dat alle Ronsenaars zich willen inzetten voor hun stad. Vandaar reiken wij de hand naar de andere partijen en iedereen die in Ronse woont, werkt en onderneemt om constructief samen te werken. We schenken het vertrouwen door naar elkaar te luisteren, samen plannen te maken en actie te ondernemen.

Dit bestuursakkoord 2019 - 2024 legt het kader vast voor het toekomstige beleid. Het college van burgemeester en schepenen engageert zich om met visie en ambitie verder aan de slag te gaan en uitvoering te geven aan dit toekomstig project voor Ronse.

Lees hier het volledige bestuursakkoord

Dit bestuursakkoord 2019 - 2024 legt de krachtlijnen vast voor het toekomstig beleid. Onderstaand geven we een overzicht van de 10 werven waar we in de komende legislatuur werk van maken:

1. Een armoedeplan met de focus op onderwijs, werk en wonen

De armoedeproblematiek vormt een grote uitdaging. De burgemeester coördineert de opmaak en het uitvoeren van een concreet en integraal armoedeplan om het patroon van de kansarmoede te doorbreken en mensen meer weerbaar te maken. We werken daarvoor op 3 sporen, namelijk onderwijs, werkgelegenheid en huisvesting. Dit zijn de belangrijkste hefbomen in de strijd tegen armoede.

We laten niemand aan zijn of haar lot over. Mensen verdienen kansen en we sporen iedereen aan om deze met beide handen te grijpen. Rechten impliceren ook plichten. Zo kan ieder individu zich ten volle ontplooien en deelnemen aan de samenleving.

We nemen de nodige initiatieven om te bekomen dat kinderen uit Ronse maximaal in onze stad kunnen schoollopen en effectief een diploma lager- en secundair onderwijs behalen.

Samen met de partners uit werk en welzijn voorzien we een gepast opleidings- en ondersteuningsaanbod voor de werkzoekenden om effectief aan de slag te gaan.

2. Een leefbare, groene en duurzame stad

Ronse ligt middenin het groen en is de poort van de Vlaamse Ardennen. We zullen Ronse verder als een groene stad uitbouwen en op de kaart zetten.

We komen de doelstellingen uit het actieplan van het Burgemeestersconvenant na en verlagen daarmee de CO2 uitstoot. We roepen iedereen op om verantwoordelijkheid te nemen voor het klimaat. We geven als stad het goede voorbeeld door zelf te investeren in energie-efficiëntie en duurzaamheid.

Met een afvalplan gaan we de strijd tegen zwerfvuil aan. We bouwen verder aan een toegankelijk en betaalbaar recyclagepark.

3. Een kwalitatieve huisvesting

Ronse kent nog te veel verouderde en onaangepaste woningen. We pakken de leegstand, de verkrotting en huisjesmelkerij drastisch aan en zorgen voor meer kwalitatieve en energiezuinige woningen en appartementen. We voeren daarvoor een actief woon- en huisvestingsbeleid. We werken onmiddellijk één centrale huisvestingsdienst uit, verfijnen en concretiseren het woonplan en onderzoeken of we met een intergemeentelijk samenwerkingsakkoord een wooncoach kunnen aanwerven. We stellen een integraal actieplan op voor de aandachtswijken.

De bestaande sociale woningen maken we energie-efficiënter. We voeren de lopende projecten uit en plannen geen nieuwe sociale woonentiteiten. De toewijsvoorwaarden voor het bekomen van een sociale woning worden aangescherpt.

4. Een betere ontsluiting en mobiliteit

We gaan voor een leefbare stad en investeren in een vlotte, duurzame en veilige mobiliteit. Het STOP-principe (stappers, trappers, openbaar vervoer en personenvervoer) blijft het uitgangspunt bij de aanleg van nieuwe wegenis. We stellen een prioriteitenlijst op om onveilige situaties weg te werken.

We promoten de gratis randparkings, zorgen voor een duidelijke bewegwijzering en een slim parkeergeleidingssysteem. We hebben tevens oog voor nieuwe vormen van mobiliteit zoals autodelen of deelfietsen.

Met het fietsbeleidsplan, een verbeterde fietsinfrastructuur en de herwaardering van de trage wegen willen we de Ronsenaars meer op de fiets aan het wandelen te krijgen. We focussen daarbij op veilige fietsroutes van en naar de scholen en voorzieningen zoals de academie, de bibliotheek en het Rosco.

Verkeersveiligheid en een betere ontsluiting van de stad blijven aandachtspunten. Een kwaliteitsvol, frequent en divers openbaar vervoer zijn daarvoor cruciaal. We nemen onze rol in de Vervoerregioraad ter harte en werken constructief samen met de hogere overheden. We verstevigen een breed draagvlak voor de doorsteek van de N60 en de zuiderring en blijven ijveren voor een snelle realisatie.

5. Een aantrekkelijk, inspirerend en veilig Ronse

Ronse heeft heel wat potentieel en troeven. Deze spelen we optimaal uit. We accentueren de toeristische parels en blijven onze stad op de kaart zetten met een creatieve en verfrissende citymarketing. We versterken de centrumfunctie van onze stad in de ruime regio en dit op het vlak van toerisme, cultuur en sport.

Een aantrekkelijke stad is ook een nette, leefbare en veilige stad. De uitbouw van de Vrijheid, de realisatie van het zwembad als onderdeel van onze sportsite (Rosco) en de organisatie van kwaliteitsvolle evenementen dragen daartoe bij.

Een bloeiend socio-cultureel, sportief en economisch weefsel zijn de motor van een dynamisch Ronse. Vandaar blijven we investeren in een aangepaste infrastructuur en een stimulerende omkadering voor de cultuur-, jeugd-, sport- en seniorenverenigingen. Toegankelijkheid, dialoog, ontmoeting en het versterken van het maatschappelijk weefsel zijn daarbij aandachtspunten.

Veiligheid blijft als basisrecht een belangrijk aandachtspunt. We kiezen voor een kordate aanpak van criminaliteit en overlast. We zorgen ervoor dat de wijkagenten nog meer aanspreekbaar zijn. We investeren in verkeersveiligheid en pakken onveilige situaties aan.

6. Een kwalitatieve, toegankelijke en betaalbare zorg

We zetten de plannen voor de verzelfstandiging van de zorg verder. Op die manier zorgen we voor de bouw van een nieuw, modern en aangepast woonzorgcentrum. Als stad en OCMW nemen we de regietaak actief op en bevorderen we de samenwerking tussen alle actoren uit de zorg. Het uitgangspunt blijft een kwalitatief, toegankelijk en betaalbaar aanbod op maat van de zorgbehoevende.

7. Een ondernemende en gedreven stad

De diverse ondernemingen staan garant voor werkgelegenheid en bedrijvigheid in onze stad. We koesteren onze ondernemingen en investeren verder in een gunstig en stimulerend ondernemingsklimaat. We werken verder aan een goede communicatie, administratieve vereenvoudiging en een efficiënt vergunningenbeleid.

We zetten in op een compact handelscentrum met aangename pleinen en straten en gaan na hoe de baanwinkels en het commercieel centrum elkaar kunnen versterken. We zullen Ronse in samenwerking met de handel en de horeca blijven promoten als winkel-, belevings- en ontspanningsstad en de commerciële uitstraling van de kern versterken. We sporen de Ronsenaars aan om in hun stad te winkelen, te consumeren, te ontspannen en te genieten.

TIO3 profileert zich verder als ondernemers-, event-, en innovatiecentrum.

8. Een versterking van het Nederlandstalig karakter

Ronse wil volwaardig deel uitmaken van Vlaanderen, maar de taalfaciliteiten verhinderen dat. Vandaar blijven we ijveren voor de afschaffing van deze uitzonderingsmaatregel met grote socio-economische en maatschappelijke gevolgen.

We versterken het Nederlandstalig karakter door het straatbeeld verder te vernederlandsen en een daadkrachtig taalbeleid te voeren.

Meertaligheid is een troef, hoffelijkheid een opdracht en de kennis van het Nederlands een noodzaak. Taal is een verbindend element en een basisvoorwaarde voor inburgering. Vandaar moet er een aangepast aanbod zijn om de taal te leren en te oefenen.

9. Een efficiënt bestuur en een klantgerichte dienstverlening

We zetten in op een toegankelijke, klantvriendelijke en gedigitaliseerde dienstverlening voor iedereen. We werken verder aan de integratie van de stad en het OCMW en focussen op de kerntaken. We brengen de diensten samen in een nieuw administratief centrum en werken aan een eigentijds HR-beleid voor het personeel van de stad.

We optimaliseren de fiscaliteit en zorgen ervoor dat de globale belastingdruk niet verhoogt. De verouderde en unfaire belasting op drijfkracht bouwen we geleidelijk af.

10. Een verdere toekomstgerichte stadsvernieuwing

Ronse verandert drastisch. De tal van bouwwerven en kranen illustreren dit. Gezellige pleinen, groene parken en levendige straten dragen bij tot een aantrekkelijke en leefbare stad. Het nieuwe stadsbestuur is ambitieus en zal blijvend inzetten op stadsvernieuwing door te investeren in de publieke ruimte en voorzieningen, infrastructuur en nutsvoorzieningen.

De bestaande werven werken we af en we plannen of onderzoeken nieuwe projecten die een meerwaarde creëren voor Ronse.