Ronse op zoek naar nieuwe winkels voor centrum

Op 13 november 2015, over deze onderwerpen: Ronse sterk merk®

Om nieuwe winkels aan te trekken, organiseerde het stadsbestuur een retaildag. "Een 50-tal mensen kwam opdagen, een succes", klinkt het.

Het bestuur is op zoek naar de invulling van vijf grotere winkeloppervlaktes in het centrum van de stad. "Die aan de rand van de stad, zoals aan de C. Snoecklaan, zijn volzet en verdere uitbreiding is niet gepland", zegt schepen voor stadsontwikkeling Jan Foulon (CD&V-Groen).

"Daarom zetten we volop in op het handelscentrum en de beleving in de binnenstad. Een van de speerpunten is het creëren van ruimere winkeloppervlaktes. Daarmee kunnen we grotere winkelketens aantrekken. Te kleine winkelruimtes geraken tegenwoordig nog moeilijk ingevuld."

Over de retaildag heerst alvast tevredenheid. "Op voorhand hebben we gepolst naar de noden en wensen van retailers om daar gepast op in te kunnen spelen", zegt schepen van Lokale Economie Brigitte Vanhoutte (N-VA). "Er daagden een 50-tal deelnemers op, waarmee we tevreden mogen zijn. Het duidt op positieve interesse in onze stad om er te investeren en te ondernemen."

Burgemeester Luc Dupont (CD&V-Groen) is niet verbaasd. "We zijn een van de snelst groeiende steden van Vlaanderen", legt hij uit.

"Bovendien staan heel wat plannen op stapel om de beleving in de stad aangenamer te maken. Waterlopen worden naar boven gebracht, pleinen heraangelegd... Daarbij vergeten we de leefbaarheid voor de handelaars niet uit het oog."

"Bovenop de bestaande acht parkings op wandelafstand van de binnenstad, komt er volgend jaar achter de Familias nog een extra gratis randparking bij, die direct aansluit op het commercieel centrum. Ook van de heraanleg van de Vrijheid, met de oude Sint-Hermeskerk, De Passage en de Kleine Markt, verwachten we veel."

Bron: Het Nieuwsblad - Stijn Delabie