Ronse warmt zich op voor kerstmarkt

Op 16 december 2016, over deze onderwerpen: Ronse sterk merk®, Aantrekkelijkheid van de stad

Een kerstmarkt, Kerstman, kerstmusical, midwinterwandeling, kerstloop, koopzondag met personal shoppers, spaaractie en nog veel meer: Ronse haalt dit weekend alles uit de kast om de kerst en eindejaarsperiode stevig in te zetten.

Vandaag vrijdag opent om 19.30 uur de driedaagse kerstmarkt. “De Grote Markt wordt omgetoverd tot een sfeervolle markt waar het heerlijk wandelen en snuisteren is”, zegt schepen van Evenementen Ignace Michaux (CD&V). “Met 45 standhouders - alweer vijf meer dan vorig jaar - is er een mooi, origineel en lekker aanbod van producten en valt er heel wat te beleven voor jong en oud.

Zo kan je morgen zaterdag - onder meer tijdens de zaterdagmarkt, die ook op de Grote Markt plaatsvindt - een ritje maken in de koets van de Kerstman. Een ideale gelegenheid voor een leuke kerstfoto met het hele gezin.”

Ook de dienst Toerisme laat zich niet onbetuigd. “Wij zijn zelf aanwezig met een stand, waar we onder meer een assortiment mandjes met streekproducten aanbieden”, zegt schepen van Toerisme Brigitte Vanhoutte (N-VA). “Je kan bij ons ook de 'Fan van Ronse' gadgetlijn ontdekken. Daarnaast organiseren we op zondag een midwinterwandeling en 'Sint-Hermescrypte by night'. Dan zal de crypte verlicht zijn met enkel feeëriek kaarslicht.”

Eveneens op zondag vindt van 10 tot 13 uur de kerstloop plaats. “De origineelst in kersttenue verklede deelnemer ontvangt een mooi geschenk”, klinkt het. “Maar een gratis drankje is er voor iedereen.”

De handelaren van Ronse grijpen de kerstmarkt aan om een koopzondag te organiseren. “Wie daar zin in heeft, kan zich laten bijstaan door een stylingsdeskundige voor bijvoorbeeld kleuradvies”, laten ze weten.

Shoppen met Donaat

“Daarnaast zullen vier gelote gelukken twee uur kunnen shoppen met Donaat Deriemaeker of ex-miss België Brunhilde Verhenne. Bovendien kan je tot 18 december sparen voor een weekendje weg of een van de vele Ronsese cadeaucheques.”

“Voor elke aankoopschijf van 5 euro krijg je een sticker op een spaarkaart. Als je er zo vier verzameld hebt, en de kaart is vol, kan je die achterlaten bij een van de 65 deelnemende handelaren. De trekking vindt plaats om 19 uur aan de chalet van de dienst Toerisme op de kerstmarkt.”

“Het is de eerste keer dat we met de dienst Toerisme, Evenementen, Stadsprojecten en Lokale Economie op deze manier de handen in elkaar geslagen hebben”, zeggen de schepenen Michaux en Vanhoutte nog. “De campagne kreeg de naam 'Winterlicht', wat verwijst naar de sfeer van warmte en gezelligheid waarin we iedere bezoeker willen onderdompelen.”

Bron: Het Nieuwsblad