Ronse zoekt partners voor uitbouw lokale zorgverstrekking

Op 23 juni 2015

Marktbevraging zorgdiensten

In het kader van de evolutie van de openbare zorgverstrekking in Ronse beraden Stad en OCMW zich over de uitbouw van de lokale zorgverstrekking. Daartoe werd dit jaar gestart met de opmaak van een referentiekader en een analyse van het bestaande aanbod.

Voor de verdere continuïteit van het zorgaanbod binnen Ronse wensen beide lokale besturen een gestructureerde samenwerking te organiseren met één of meerdere private partners. De stad streeft naar een samenwerking met partners die mee invulling willen geven aan de beleidsdoelstellingen van Stad en OCMW Ronse voor wat de betaalbaarheid en de kwaliteit van de zorg betreft.

Stad en OCMW zullen hiervoor gelijklopend een marktbevraging organiseren voor de zorgdiensten. Beide besturen zullen in onderling overleg nagaan welke kandidaat / kandidaten het meest coherente zorgplan kunnen voorleggen.

Concreet betreft het volgende diensten:

Stadsdiensten:
- 1. Gezinszorg en aanvullende thuiszorg
- 2. Dienstenchequeonderneming (huishoudelijke hulp)
- 3. Seniorenflats
- 4. Lokaal Dienstencentrum
- 5. Kinderdagverblijf het Sprookjesbos

OCMW Dienst:
- 6. IBO (Initiatief Buitenschoolse Opvang)
- 7. Woonzorgcentrum De Linde

Diensten 1, 2, 3, 4 en 7 situeren zich allen binnen het domein "ouderenzorg" en hiervoor wensen Stad en OCMW met één en dezelfde partner samen te werken en dit om volgende redenen:

• Ketenzorg: gezien de evolutie binnen de ouderenzorg waarbij in een Woonzorgcentrum enkel nog zwaar zorgbehoevende ouderen zullen opgenomen worden is een efficiënte doorstroming in de belang van de cliënt primordiaal, gaande van :
    -  zelfstandig wonen
    - begeleid wonen (mantelzorg, assistentiewoningen ...)
    - verblijf in een Woonzorgcentrum
  • Een globale visie inzake betaalbaarheid van de zorg voor zowel het OCMW als de cliënt
  • Een coherent personeelsbeleid overkoepelend aan alle deelaspecten van de ouderenzorg

Bij deze marktbevraging kan dus facultatief apart ingeschreven worden voor Kinderdagverblijf Het Sprookjesbos en voor de dienst IBO.

Samenwerking met oog op de toekomst

Voor beide besturen is het van primordiaal belang dat voor alle personeelsleden de huidige rechten en plichten gewaarborgd blijven.

Voor wat betreft het OCMW wordt gestreefd naar een vereniging conform de bepalingen van het OCMW-decreet met name Titel VIII, Hoofdstuk IV. Voor wat betreft de stadsdiensten wordt het een intensieve samenwerking.

Beide besturen zijn er van overtuigd dat met deze initiatieven continuïteit zal worden behaald in een betaalbare en kwalitatieve zorgverstrekking binnen Ronse met toekomstperspectieven waarbij beide besturen een regierol blijven behouden.

Het stadsbestuur en het OCMW bestuur spelen in op de vraag van de Hogere Overheid om te streven naar samenwerkingsverbanden. Bovendien zijn de beide besturen overtuigd dat schaalvergroting zal leiden tot verankering van de zorgverstrekking te Ronse en tevens van de optimalisatie en het behoud van de werkgelegenheid te Ronse.wim.vandevelde [at] ocmwronse.be