Ronsenaars hebben iets om naar uit te kijken: “Pleinconcerten gaan zeker door”

Op 29 april 2021, over deze onderwerpen: Vrije Tijd

De Ronsenaars hebben iets om naar uit te kijken. De Pleinconcerten zullen zeker plaatsvinden. “We hebben de organisatie toegewezen aan Rudy Baguet”, zegt schepen van Evenementen Aaron Demeulemeester (N-VA).

“Er waren drie kandidaten om te organiseren. Rudy kwam er als beste uit. Hij zorgt ook voor de Ronsese verankering, hij zal samenwerken met de lokale horeca en de Ronsese economie.”

“Voor de organisatie gaan we altijd de regels van het moment volgen, maar we gaan niet strenger zijn dan die regels. Als er 1.000 mensen mogen komen, dan zullen er 1.000 mogen komen. Het speelveld dat er is op dat moment zal benut worden. Er is nu een perspectief gecreëerd om te feesten, en de mensen kijken daar zeker naar uit. Ook als stad kijken we uit naar feesten en plezier. Er zullen geen grote namen komen, maar zeker en vast lokaal talent en coverbands.”

Klein budget door corona

Rudy Baguet is uiteraard blij dat hij mag organiseren. “We zitten woensdag samen met alle diensten om een en ander af te toetsen. Dat er geen massa zal mogen komen, dat weet iedereen.

Op 9 juli is er Vlaanderen Zingt. Normaal op de Kleine Markt. Mocht het beperkt blijven tot tweehonderd mensen, kunnen we uitwijken naar de Ververij. Daar is er meer plaats. De groepen liggen bijna allemaal vast. De opener is altijd een Ronsese groep, de afsluiter een lokale DJ. Als coverbands denk ik aan een Queen Tribute Band of Otomachine. Binnenkort geef ik alle namen vrij.”

“Verwacht geen grote namen dit jaar. Door corona is er weinig budget, dat lijkt me logisch. We gaan dan ook geen sponsoringbedragen ophalen zoals dat voor Ronse Opscene kon. De catering is voor de lokale horeca, ik trek mij er niks van aan. Amuse 13 en de Vrijheidstrijders zorgen ervoor. De bedoeling is dat ze me een bedrag geven en dat zij de togen uitbaten. Ook als we moeten uitwijken door corona. ”

“Blij dat ik aan de slag kan”

Baguet heeft zelf een bedrijf dat actief is in de eventsector. “Natuurlijk ben ik blij dat ik nu werk zal hebben. Elke maand moet ik geld van mijn pensioenspaarpot bijpassen om overeind te blijven. En nu zal ik geen schatten verdienen, maar het zal iets zijn. We kijken ernaar uit om eindelijk iets te kunnen organiseren.”

De optredens zullen normaal gezien plaatsvinden op de Kleine Markt, de Grote Markt, het J.B. Guissetplein en het Stationsplein. Alle concerten zullen gratis zijn.