Sociaal Huis krijgt meldpunt discriminatie huurmarkt

Op 3 september 2021, over deze onderwerpen: Woonbeleid

In de Woonwinkel in het Sociaal Huis kan je binnenkort officieel terecht met klachten over discriminatie op de huurmarkt.

“De Vlaamse overheid legt dit op”, lichtte schepen van het Sociaal Huis Wim Vandevelde (N-VA) toe op de gemeenteraad. “Bij het meldpunt zal je geholpen worden om een klachtenformulier van gelijkekansenorganisatie Unia in te vullen. Zelf gaan we geen onderzoeken voeren, dat doet Unia. Eigenlijk nam de Woonwinkel deze taak in het verleden al op, maar nu krijgt dit een officieel karakter.”

Praktijktesten

Voor de oppositiepartijen Groen en Vooruit gaat de maatregel niet ver genoeg. “Wij vroegen hier in het verleden al om, maar het is pas nu de Vlaamse overheid het verplicht dat er werk van wordt gemaakt”, zei raadslid Bjorn Bordon (Vooruit). “Dit is het minimum minimorum. Wij zijn voorstander van praktijktesten om discriminatie en racisme te bestrijden, op de huurmarkt en elders.”

“Wij nemen klachten ernstig”, reageerde Vandevelde. “Er heb recent vier mensen bij mij op de zitdag gehad, omdat zij meenden gediscrimineerd te worden. Het ging dan om een andere geaardheid of iemand met een beperking. Discriminatie gaat dus ruimer dan racisme. Ik heb deze mensen doorverwezen naar de Woonwinkel, die de meldingen verder heeft opgevolgd.”