Stembureaus in Ronsese woonzorgcentra

Op 4 juni 2018, over deze onderwerpen: Verkiezingen 2018
Paul

Op voorstel van Paul Vandenhoecke (93 jaar) onderzoekt Ronsese OCMW-voorzitter Wim Vandevelde of het mogelijk is om stembureaus in de verschillende woonzorgcentra te installeren. “De residenten in onze woonzorgcentra hebben het recht om mee het beleid van hun stad te bepalen. Door stembureaus in de woonzorgcentra te installeren, verhogen we hun betrokkenheid”, aldus Vandevelde.

Met zijn 93 lentes is Paul Vandenhoecke de oudste kandidaat op de Ronsese N-VA-lijst voor de komende gemeenteraadsverkiezingen. Zijn bevlogenheid en enthousiasme werken aanstekelijk. Zijn engagement staat echter in schril contrast met de betrokkenheid van zijn mederesidenten in het woonzorgcentrum Hogerlucht te Ronse.

Nog steeds krijgen tal van ouderen met zorgnoden automatisch doktersbriefjes en volmachtformulieren toegeschoven”, aldus Paul Vandenhoecke (93). “Dat gebaar is vaak goed bedoeld, maar lang niet altijd écht nodig. Het is een gemiste kans om ouderen zelf de mogelijkheid te geven hun stem uit te brengen, en er zo duidelijk als burger bij te horen.”

Om mee een stempel te drukken op beleidsthema’s die voor hen belangrijk zijn, zoals mobiliteit, ouderenzorg, cultuur… en op het beleid dat gevoerd wordt voor hun kinderen en kleinkinderen stelt Vandehoecke voor om in de verschillende woonzorgcentra stembureaus te voorzien.

“Ik maak er meteen werk van!”

OCMW-voorzitter Wim Vandevelde is het voorstel van Paul Vandenhoecke zeer genegen en maakt er meteen werk van. “Ik ga samen met mijn bevoegde diensten onderzoeken hoe we aan de vraag van Paul en zoveel andere Ronsese senioren kunnen voldoen”, kondigt Vandevelde aan.

De woonzorgcentra en lokale dienstencentra kunnen deze verkiezingen aangrijpen om zichzelf als open plek in de kijker te zetten. Wim Vandevelde: “Op die manier versterken ze het contact met de buurt, zetten zij hun werking in de kijker, tonen ze welke rol zij willen spelen in de buurt, en beïnvloeden ze hun imago bij het brede publiek.

Paul Vandenhoecke is tevreden dat zijn voorstel zo snel gehoor krijgt van de OCMW-voorzitter. “Ik hoop dat we dankzij dit voorstel de betrokkenheid van de senioren verhogen én dat de politieke partijen ons niet vergeten tijdens hun campagne”, besluit Vandenhoecke.