Vanaf december 2017 meer treinen op zaterdag: reizigers tevreden

Op 29 december 2016, over deze onderwerpen: Provincie, Ronse sterk merk®

Als federaal minister François Bellot het vernieuwde vervoersplan van de NMBS goedkeurt, komt er vanaf december 2017 weer elk uur een treinverbinding van en naar Ronse op zaterdag. De reizigers zelf zijn al jaren vragende partij en reageren tevreden.

Hilda Verhelst, Antoinette Beatse en Frieda Ponet, die klaar stonden om de trein richting Oudenaarde te nemen, zijn frequente treinreizigers in het weekend. "Het is niet altijd gemakkelijk om ergens op tijd te geraken, bijvoorbeeld als ik naar een begrafenis moet. Als ik op tijd wil zijn, moet ik de dienstregeling goed uitpluizen. En nu moet je maar eens 's avonds tijdens het weekend de trein naar Ronse nemen. Meestal zitten de wagons stampensvol. Het is wel spijtig dat op zondag alles bij het oude zal blijven."

Valentin Van Oudenhove en Anthony Plovier trekken dikwijls in de vakantieperiodes en de weekends met de trein naar het skatepark in Oudenaarde. Als de plannen goedgekeurd worden, zullen ze meer speling hebben om tussen Ronse en Oudenaarde te pendelen.

"Nu vertrekt of komt er maar een trein om de twee uur aan", vertellen ze. "Als we in Oudenaarde de trein missen, moeten we telkens twee uur wachten om in Ronse te geraken", voegen ze daar nog aan toe.

Pluimen op eigen hoed

Ondertussen proberen de Ronsese politieke partijen de pluimen op hun hoed te steken. Zo wijst de sp.a er op dat ze een petitieactie hebben gevoerd en dat ze alle gemeentebesturen die langs de lijn Ronse-Gent liggen, contacteerden om ook de motie te onderschrijven. Die had de stad Ronse naar federaal minister Bellot gestuurd. Provincieraadslid Paul Carteus (N-VA) wees er op dat hij in de provincieraad een tussenkomst deed voor betere treinverbindingen voor Ronse in het weekend. De extra treinen passen binnen het nieuwe vervoersplan van de NMBS dat in december volgend jaar wordt ingevoerd. De regering moet het plan wel nog goedkeuren.

Bron: Het Laatste Nieuws