Verslag OCMW-raad 12 november 2015

Op 13 november 2015

Gronden in de Langeweg

De OCMW Raad bekrachtigde op voorstel van voorzitter Wim Vandevelde (N-VA) het voorstel om de bouwgronden beneden de Langeweg, tot op heden eigendom van het OCMW Ronse, te verkopen aan SOLVA. SOLVA is een intergemeentelijk samenwerkingsverband tussen steden en gemeenten in Zuid-Oost-Vlaanderen waar de materie van ruimtelijke ordening behartigd wordt.

SOLVA zal in opdracht van het OCMW Ronse en op basis van voorliggend verkavelingsvoorstel de gronden te koop aanbieden. De gronden worden verkocht tegen de prijs van € 85/m². Door deze verkoop verwerft het OCMW Ronse bijkomende inkomsten ten bedrage 181.000 €. Mensen die geïnteresseerd zijn in de aankoop van een perceel bouwgrond kunnen contact opnemen met Solva – 053 64 65 20

Budgetwijziging 2015

Verder werd door de OCMW-raad gisterenavond de eerste budgetwijziging van 2015 vastgesteld. De gemeentelijk bijdrage zal dit jaar € 4.340.000 bedragen. Initieel werd deze bijdrage op € 4.770.000 euro gebudgetteerd.

Hiermee bespaart OCMW Ronse €430.000 op de gemeentelijke bijdrage. Dat is een mooi resultaat aangezien er tegelijkertijd ook ingezet wordt op het omzetten van de schulden in structurele schuldafbouw (€ 5.000.000) en vooral omdat de pensioenlasten voor gepensioneerd statutair personeel van het Burgerlijk Ziekenhuis  (de responsabiliseringsbijdragen) zeer zwaar doorwegen voor OCMW Ronse. In de komende jaren zullen deze responsabiliseringsbijdragen fors oplopen.

Zorgvuldig omspringen met middelen van de belastingbetaler is een pijler van het financieel beleid van het Ronsese OCMW. Wanneer uit een sociaal onderzoek blijkt dat mensen hulp nodig hebben, dan wordt ondersteuning verleend. Rechtlijnig en correct.

Voorzitter Wim Vandevelde (N-VA) dankt in het bijzonder de medewerkers voor hun inzet.

Budget 2016

Ten slotte stelde de Raad het budget voor 2016 vast. Het OCMW Ronse zal op voorstel van voorzitter Wim Vandevelde (N-VA) investeren in het onderhoud van de gebouwen.  Het is een decretale opdracht van een bestuur om de eigendommen in goede staat te onderhouden.

In 2013 werd de dakstructuur van het Sociaal Huis behandeld en hersteld. De boktor (een keversoort) richtte er heel wat schade aan. In 2015  werd de westvleugel van het Woonzorgcentrum De Linde gerenoveerd.

In 2016 zal een bedrag van € 400.000 worden gebudgetteerd om de kelder in het Sociaal Huis vochtvrij te maken. De toestand is vrij ernstig. Vochtinsijpeling zorgt voor grote problemen. Ook voor de archivering van de dossiers. Met deze maatregelen bekommert het OCMW-bestuur zich eveneens over het welzijn van het personeel. De vochtige ruimten in de kelder zouden op termijn kunnen leiden tot problemen in andere delen van het gebouw.