Voorlopige bescherming van de directeurswoning Dopchie in Ronse

Op 14 maart 2018, over deze onderwerpen: Ronse sterk merk®

Geert Bourgeois, Vlaams minister-president en Vlaams minister van Onroerend Erfgoed, heeft de directeurswoning Dopchie in Ronse voorlopig beschermd als monument.

De woning is een overblijvende getuige van het rijke industriële verleden van de stad Ronse en van de toonaangevende rol die de familie Dopchie heeft gespeeld in de ontwikkeling van de textielsector in deze stad”, aldus minister-president Geert Bourgeois.

De voormalige directeurswoning Dopchie in de Wijnstraat in Ronse is in 1872 gebouwd in opdracht van industrieel Pierre Joseph Dopchie-Crocq. Op dezelfde locatie staat sinds 1864 een door Dopchie-Crocq opgestart textiebedrijf.

Het originele concept van de neoclassicistische woning, de ruimteverdeling en de zeer rijke interieurafwerking zijn bewaard en zijn tijdens de eerste helft van de 20ste eeuw verrijkt met kwaliteitsvolle toevoegingen waaronder een biljartkamer in art-decostijl en een betegelde wintertuin ontworpen door de befaamde tegelproducent Maison Helman Céramiques d’Art uit Sint-Agatha-Berchem.

De textielfamilie Dopchie, afkomstig uit het nabijgelegen Aat in Henegouwen, was een van de allereerste pioniers van de textielsector in Ronse en zou een van haar grootste promotors worden. De familie groeide uit tot een van de belangrijkste en meest welvarende families van de 19de-eeuwse en vroeg 20ste-eeuwse burgerij in Ronse.

Procedure

Na de voorlopige bescherming organiseert het gemeentebestuur een openbaar onderzoek. Op die manier heeft iedereen de kans om opmerkingen of bezwaren kenbaar te maken bij de gemeente. Binnen negen maanden beslist minister-president Geert Bourgeois over een definitieve bescherming.

Meer informatie over de procedure

Foto’s en meer informatie over dit onroerend erfgoed in de inventaris