Voortaan kun je alle info over wat reilt en zeilt in de Hermesstad lezen op digitale schermen

Op 6 juli 2022, over deze onderwerpen: Algemeen bestuur, Vrije Tijd

Aan de bibliotheek en op het Aimé Delhayeplein zijn twee digitale schermen geïnstalleerd die de burger alle info moeten geven over wat er gebeurt in de Sint-Hermesstad. De grote frames die tot nu werden gebruikt verdwijnen, de kubussen blijven wel. Die zijn voorbehouden voor info van de stadsdiensten.

Het plan werd vorig jaar goedgekeurd door de gemeenteraad, de uitvoering ging de voorbije dagen plots sneller dan gedacht. Schepen van Communicatie en Citymarketing Aaron Demeulemeester (N-VA) is tevreden: “We zijn weer mee met de moderne technieken. De digitale borden laten ons toe om veel korter op de bal te spelen. De kubussen en frames die we tot nu gebruikten, zijn niet bepaald duurzaam en ze vragen veel werk: de doeken

moeten worden opgemaakt en gedrukt, bevestigd en weer weggehaald en daarna worden ze meestal gewoon weggegooid. Dat is niet echt efficiënt. De nieuwe schermen vermijden ook dat je mensen moet teleurstellen vanwege volgeboekt. Tot nu kreeg wie er het eerst bij was, een plaatsje. Dat is niet altijd prettig voor we te laat komt.”

Regels

De grote frames, zoals die aan de rotondes op de Veemarkt en de Viermaartlaan, verdwijnen. De kubussen, zoals die op de Grote Markt, ‘t Rosco en de bibliotheek, blijven wel nog staan. Schepen Aaron Demeulemeester: “De kubussen zijn voorbehouden aan de stadsdiensten en brengen info op langere termijn, bijvoorbeeld de agenda van CC De Ververij. Voor de inhoud van wat er op de digitale schermen komt, gelden ook enkele regels. Geen politieke info, om te beginnen. Dat houdt ook in

dat we een voordracht van een politicus bij een niet-politieke vereniging niet gaan afficheren. Eetfestijnen komen er evenmin op, wel socio-culturele activiteiten en sportevenementen. De verengingen kunnen gratis hun info doorgeven aan de betrokken stadsdiensten, dan bepalen die wat er uiteindelijk op het scherm te zien zal zijn. Wij beschikken met de stad over de helft van de beschikbare ruimte, de andere helft is voor het advertentiebedrijf waar we mee samenwerken. Bij hen kun je ook altijd een advertentie kopen. We mikken daarbij in eerste instantie op lokale adverteerders.”

Tot de maand september loopt een proefperiode waarin de stad Ronse vrij spel heeft op de nieuwe schermen. Daarna doet ook het advertentiebedrijf zichtbaar mee. Als het initiatief succesvol blijkt, komen er misschien nog schermen bij.