We willen zeker besturen, maar niet tegen elke prijs

Op 29 september 2011

N-VA wil gemeenten besturen

Waar de N-VA bij de gemeenteraadsverkiezingen in 2006 in vele gemeenten nog niet bestond, of een aanhangsel was op de kartellijst met de CD&V, is het nu de grootste partij van Vlaanderen. Er zijn in onze regio nog vier gemeenten zonder lokale afdeling, maar ook daar wordt aan gewerkt. In alle andere gemeenten onderzoeken de N-VA'ers of ze in 2012 alleen of in kartel naar de kiezer stappen. Eén ding is zeker: N-VA wil mee gemeenten besturen. Wij praatten met Zottegems boegbeeld Matthias Diependaele, die de gangmaker in de Vlaamse Ardennen is, en brengen de N-VA in onze regio in kaart.

"We willen zeker besturen, maar niet tegen elke prijs"

"Als we meestappen in het beleid van een gemeente in de Vlaams Ardennen, dan moeten we garanties hebben dat we ons programma kunnen realiseren." Dat zegt Vlaams volksvertegenwoordiger Matthias Diependaele, die in Zottegem de lijsttrekker moet worden. Zijn partij is volop bezig haar leden klaar te stomen om na de gemeenteraadsverkiezingen in oktober 2012 deel te nemen aan dat beleid. "Wie ons nodig heeft, zal op ons kunnen rekenen. Maar niet tegen eender welke prijs", stelt hij.

Stel dat het nationale succes lokaal herhaald wordt. Hoe stomen jullie het leger nieuwelingen klaar voor de gemeenteraadsverkiezingen én een eventueel mandaat?

We zijn heel realistisch in onze doelstellingen. We weten dat we nog een hele achterstand hebben op de traditionele partijen. In 2012 is het vooral de bedoeling om een deel van die achterstand in te lopen. We willen ons op lange termijn verankeren in de Vlaamse samenleving. De gemeenteraadsverkiezingen zijn daar een uitgelezen kans voor. De mensen die we nu aantrekken en die zich nu tot ons richten, zijn overtuigd van ons programma. Het zijn dan ook zeker niet allemaal nieuwkomers, maar meestal mensen die al heel sterk geëngageerd zijn in de gemeente, heel dikwijls uit het verenigingsleven. Zowel voor de oude rotten als voor de nieuwelingen voorzien we wel in heel wat opleidingen, onder de verzamelnaam Traject 2012. De komende maanden komen alle belangrijke gemeentelijke thema's aan bod: economie, ruimtelijk beleid, lokaal sociaal beleid, inburgering en migratie, financiën,...

Hoe zit het met dat leger nieuwelingen? Is de kans niet groot dat er politiek onbekwame mensen op de lijsten komen te staan, zonder politieke ervaring of traditie? Hoe zoekt de partij dat op te lossen?

Heel wat mensen zijn al jaren actief in de verschillende gemeenten. De nieuwelingen leren bij van de oude rotten en ze worden allemaal van erg dichtbij begeleid. Niemand wordt aan zijn of haar lot overgelaten. Ze worden met raad en daad bijgestaan en krijgen advies over de beste aanpak voor hun gemeente. We hebben ook een systeem van peter- en meterschap. Elk parlementslid heeft enkele afdelingen onder zijn hoede, die hij moet begeleiden en bijstaan. Ik volg zelf zeven afdelingen op in de Vlaamse Ardennen. Enkele daarvan heb ik mee uit de grond gestampt.

Werden er veel nieuwe afdelingen provinciaal opgericht sinds 2006?

Het laatste jaar alleen al werden er in Oost-Vlaanderen 23 nieuwe afdelingen opgericht. Van de 65 gemeenten in Oost-Vlaanderen zijn er slechts vier gemeenten waar er nog geen N-VA-kern is: Gavere, Lierde, Horebeke en Zingem. De rest van de provincie is bedekt en er is een actieve werking aanwezig.

Hoe werden die nieuwe afdelingen in het leven geroepen? En is dat vlot verlopen?

Het opstarten van een nieuwe afdeling vraagt wel wat tijd. Maar het is verbazend hoe snel zo'n vuurtje zich kan verspreiden, eens de vonk aanslaat bij enkele mensen. We hadden overal wel enkele mensen die al jaren lid waren en die we hielpen om anderen bij de zaak te betrekken. Voor je het weet, wordt er een lokaal krantje in elkaar geknutseld en zit de afdeling op de sporen. Vanaf het moment dat men in de gemeente ziet dat er leven inzit, komen er al gauw nieuwe mensen aankloppen die er graag mee hun schouders onder zetten. Soms is er wat meer begeleiding nodig. Maar daarvoor hebben we die peters of meters, of is er een plaatselijke verantwoordelijke die er de draai inhoudt.

Zal je in Zottegem overigens zelf de lijst trekken?

Ik ben inderdaad beschikbaar om de lijst in mijn thuisstad te trekken. We hebben in Zottegem nog enkele evenwichtige kandidaten, die samen een evenwichtige lijst kunnen vormen. Want de populaire dorpsgek willen we liever niet: die kan dan wel goed zijn voor veel stemmen, maar je krijgt daarmee nog niet het beleid dat je gemeente nodig heeft."

Matthias Diependaele, die in Zottegem de lijst wil trekken.

Link naar het artikel: http://www.matthiasdiependaele.be/index.php?option=com_content&view=article&id=299:n-va-wil-gemeenten-besturen-29-september-2011&catid=40:persberichten&Itemid=73