Werken Westvleugel afgerond

Op 24 februari 2016, over deze onderwerpen: Samen ondernemen!

Geachte leden van de pers
Geachte burgemeester en collega’s schepenen, raadsleden
Geachte heer architect Garmyn en medewerkers van de bouwonderneming Six

Wij zijn verheugd u vandaag te mogen begroeten bij deze persconferentie naar aanleiding van de ingebruikname van de vernieuwde vleugel van het RVT. Niettegenstaande wij mogelijkheden onderzoeken om oplossingen te vinden voor een globale oplossing voor dit woonzorgcentrum, zijn we een paar jaar geleden toch genoodzaakt geworden om grote verbouwingswerken aan de westvleugel van ons Woonzorgcentrum te verrichten. Er waren immers problemen met de bevloering gerezen en de acht éénpersoonskamers waren naar oppervlakte te klein om te voldoen aan de norm 2010. Een openbaar bestuur heeft de verplichting om haar patrimonium in stand te houden.

Om de werkzaamheden mogelijk te maken, hebben we een interne oplossing moeten vinden voor vijf residenten en hebben we tijdelijk de erkenning voor drie bedden in een voorlopige vergunning geplaatst. Intussen hebben we de erkenning voor de heringebruikname van deze drie bedden opnieuw bekomen zodat ons woonzorgcentrum opnieuw 152 bedden telt.

Dit historisch pand – ooit een vleugel van het voormalig Burgerlijk Ziekenhuis - renoveren liep niet zo van een leien dakje. Enerzijds waren er de beperkingen van Erfgoed, anderzijds stuitten wij op verrassingen op vlak van stabiliteit van de ondergrond.

Ook kwam er in 2014 een schrijven van het Agentschap Zorg en Gezondheid met de vermelding dat we de erkenning van de drie bedden, die we in voorlopige vergunning geplaatst hadden, zouden verliezen indien wij niet konden aantonen dat wij de intentie hadden om op korte termijn de werken voor deze renovatie aan te vatten.Dit heeft voor gevolg gehad dat er zware verbouwingswerken dienden te gebeuren waarbij de volledige vleugel binnenin werd gestript. Zo een inrichting van nieuwe kamers is thans met de nieuwe regelgevingen geen sinecure meer. Denken we alleen al maar aan de normering inzake de brandveiligheid: in elke kamer dient een rookmelder te zijn, aangesloten op een centraal netwerk brandmelding en de deuren dienen automatisch te sluiten…. Ook moeten de kamers naar toekomstige normering groter zijn dan de norm van 2010: een eenpersoonskamer dient 16 m2 te zijn in plaats van 12 en een tweepersoonskamer 28 m2 in plaats van 16.

Dit maakt het prijskaartje ook een heel stuk duurder en het verplicht ons om ook wat meer te vragen als dagprijs. Toch probeert het bestuur de prijs betaalbaar te houden. De OCMW-raad besliste daarom in haar zitting van 24 september 2015 een dossier in te dienen bij het Agentschap Zorg en Gezondheid om aparte dagprijzen voor deze vleugel te willen laten goedkeuren en kreeg daar ook de goedkeuring voor. Ze zien er uit als volgt:

• Eenpersoonskamer - Ronsenaar: € 49,64 en niet-Ronsenaar: € 53,91
  • Tweepersoonskamer - Ronsenaar: € 45,81 en niet-Ronsenaar: € 51,55

Weet dat het globale kostenplaatje 350.000 euro gekost heeft en dat is gemiddeld 60.000 euro per bed. Het OCMW Ronse heeft dit met eigen middelen moeten bekostigen. Door de overheveling bij de zesde staatshervorming van de persoonsgebonden zaken van federaal naar de gewesten, zijn momenteel bij het investeringsfonds VIPA nog steeds geen middelen beschikbaar.

Daar waar deze vleugel voorheen acht eenpersoonskamers omvatte, hebben we thans vier eenpersoonskamers en een tweepersoonskamer. Alle comfort is aanwezig: een ruime kamer, een rolstoel- en tillift, toegankelijke badkamer via verschuifbare panelen, aangepast sanitair, ruime ingebouwde opbergkasten, een vernieuwd oproepsysteem, een individuele kluis, automatische verlichting in de badkamers en alles is gemaakt in materialen die goed reinig- en onderhoudbaar zijn. Al onze bedden in het WZC kunnen ook elektrisch hoog-laag bediend worden, hetgeen ook het comfort naar het personeel ten goed komt. Daarnaast kan de resident wat eigen meubilair van thuis meebrengen.

We hopen hier gelukkige mensen te mogen herbergen en verzorgen. Residenten en hun families die de voorbije dagen de vleugel bezochten of er reeds hun intrek namen, waren alvast zeer enthousiast. Intussen werd ook werk gemaakt van de aanmaak van een nieuwe website. Via de site van het OCMW, verder naar Woonzorgcentrum De Linde kan iedereen onder andere kennis maken met deze nieuwe realisatie.