Wim Vandevelde opnieuw voorzitter OCMW Ronse

Op 6 november 2013

De saga rond het voorzitterschap van het OCMW van Ronse zit erop. Een fout in de voordrachtsakte voor de OCMW-raad van N-VA bracht de meerderheid van CD&V-Groen, Liberale Unie en N-VA tot een lange reeks van wissels, ontslagen, herverkiezingen en een nieuwe voordrachtsakte.

Daarbij leverden beide coalitiepartners van N-VA een bijdrage: Liberale Unie gaf een OCMW-lid op, om een nieuwe voordrachtsakte voor N-VA mogelijk te maken en CD&V-Groen leverde twee wisselvoorzitters, Patrice Dutranoit en Leo Verstichel. Beiden namen na elkaar ontslag om Wim Vandevelde opnieuw tot voorzitter te kunnen laten verkiezen. De tweede zetel die N-VA in de OCMW-raad verloor, ging naar Vlaams Belang.

‘Het OCMW-voorzitterschap van Wim Vandevelde is het belangrijkste mandaat van N-VA’, legt burgemeester Luc Dupont (CD&V-Groen) uit. ‘Via die functie is N-VA ook vertegenwoordigd in het college. Maar door de klacht van oppositiepartij SP.A en de nietigverklaring van de verkiezing van de OCMW-raad door de Raad van State, verloor N-VA beide. Wim Vandevelde had bovendien ontslag genomen als gemeenteraadslid, en kon ook daar niet meer zetelen. Zonder de inspanningen van Liberale Unie en CD&V-Groen, zou het twee jaar hebben geduurd eer er opnieuw een vertegenwoordiger van N-VA in het college kwam. Dan neemt Brigitte Vanhoutte (N-VA) het schepenambt van Agnes Van Crombrugge (CD&V-Groen) over. Binnen de meerderheid in Ronse is N-VA met 17 procent van de stemmen de tweede grootste partij. Er waren dus geen andere opties, of N-VA had enkel vanuit de gemeenteraad de meerderheid moeten steunen. Dat zou niet werkbaar geweest zijn. We hadden een duidelijk coalitieakkoord en dat zijn we trouw gebleven.’

Bladzijde omslaan

‘Het goede bestuur van de stad en het OCMW is door de goede samenwerking van de verschillende coalitiepartners nooit in gevaar geweest’, zegt Wim Vandevelde.

‘SP.A heeft geprobeerd om tegen de kiesuitslag in, haar macht te behouden. Maar dat is hen niet gelukt. Ze hebben alleen de werking van het OCMW bedreigd en daarmee de meest kwetsbaren van onze stad. We gaan nu over tot de orde van de dag en slaan deze bladzijde om.’