• Header N-VA Ronse
N-VA Ronse

Woonzorgcentrum De Linde maakt werk van vervallen vleugel

Op 1 juli 2014

Het OCMW-bestuur bestudeert hoe ze de westvleugel van Woonzorgcentrum De Linde kan renoveren. Die staat al vier jaar leeg na mislukte werken.

‘Het vorige bestuur wou een beperkte renovatie van de westvleugel doorvoeren, maar die is hopeloos mislukt’, zegt Wim Vandevelde (N-VA). ‘Bij het uitbreken van de vloer en uitgraven van de grond bleek dat de tussenmuren geen funderingen hadden. Omdat de stabiliteitsproblemen te groot waren, met zelfs het risico op verzakkingen, werd de hele operatie stopgezet.’

‘Door het leegstaan van de westvleugel lijdt het OCMW een jaarlijks verlies van 100.000 euro, bovendien maakt het de wachtlijst voor ouderenopvang nog wat langer’, zegt Vandevelde. ‘Daarnaast wil de inspectie dat wij onze infrastructuur aanpassen aan de huidige normering op vlak van ruimte en comfort. Zo zijn er een aantal kamers voorlopig ingericht, maar die zijn eigenlijk te klein. Woonzorgcentrum De Linde beschikt over een erkenning voor 152 bedden, die mag niet in het gedrang komen. Daarom moeten we kunnen aantonen dat we vooruitgang boeken. Omwille van die redenen hebben we met de bestuursploeg besloten om het gebouw tegen 2015 orde te brengen en er vier nieuwe eenpersoonskamers en een tweepersoonskamer te realiseren. Er is een budget voorzien van 300.000 euro. Op drie jaar tijd hebben we die investering dus terugverdiend.’