Een multi-inzetbare school

De N-VA zet volop in op de ‘multi-inzetbare school’ en geeft dit concept een ruime(re) invulling. Het optimaal benutten van de schoolinfrastructuur is hierbij het vertrekpunt. Voor ons is dit niet alleen een kwestie van efficiëntie, maar ook van maatschappelijke verantwoordelijkheid. Als kloppend hart van onze samenleving draagt de school bij tot het versterken van het kostbare, sociale en lokale weefsel.

Flankerend onderwijsbeleid

Steden en gemeenten hebben de opdracht om een flankerend onderwijsbeleid te voeren. We vinden dat dit flankerend onderwijsbeleid, waarbij gemeenten een sector- en netoverschrijdende regierol op zich nemen, verder moet worden uitgebouwd. Lokale besturen moeten die opportuniteit optimaal invullen, bijvoorbeeld door ouders meer te betrekken bij de opleiding van hun kind en aandacht te hebben voor de taalproblematiek bij achterstand. Dat komt uiteindelijk de hele lokale (school)gemeenschap ten goede.

Kwaliteitsvol onderwijs

De N-VA wil ook binnen de bevoegdheden van de gemeente werken aan kwaliteitsvol en bereikbaar onderwijs voor elk kind ongeacht hun thuissituatie en rekening houdend met de capaciteiten van elk kind. In Vlaanderen krijgt iedereen kansen, iedereen moet mee. In dat opzicht pleiten we voor de buurtschool in het basisonderwijs en een doordachte aanpak van het capaciteitsprobleem zowel op korte als op lange termijn, waarbij we rekening houden met de keuze van de ouders en de aanwezigheid van broers of zussen.

Steden en gemeenten hebben een belangrijke lokale coördinatieopdracht inzake onderwijs en vorming, zowel in het leerplichtonderwijs als op het vlak van levenslang leren. Daarnaast zijn ze zelf belangrijke aanbieders van onderwijs. Die rol moeten ze in de toekomst blijven opnemen.

Tot slot zijn gemeenten een belangrijke partner om het Vlaamse beleid aan te vullen en uit te voeren. Zo helpen ze actief mee aan de coördinatie van inschrijvingen.

Nieuws over dit onderwerp

Vertrouw Ronsese leerkrachten!

Groen twijfelt aan onze Ronsese leerkrachten. "Ze laten leerlingen liever dubbelen in plaats van hen te helpen", klinkt het bij Youssef. Dat vindt onze fractievoorzitter David Vandekerkhove een brug …