De ontsluiting van Ronse. Zichtbaar onzichtbaar.

Op 1 april 2022, over deze onderwerpen: Mobiliteit

Goed nieuws vanuit de Vlaamse regering. Het mobiliteitsvraagstuk ‘Rond Ronse’ gaat een nieuwe, belangrijke fase in. Vandaag heeft de Vlaamse regering het licht op groen gezet om de doortrekking van de N60 met een boortunnel op te lossen. Dat betekent dat mobiliteit, erfgoed en natuur hand in hand gaan. De ontsluiting van Ronse wordt ‘zichtbaar onzichtbaar’. De verdere contouren van dit tracé worden nu uitgewerkt in een voorlopig Gewestelijk Ruimtelijk uitvoeringsplan. Ook hier zal een participatief traject aan voorafgaan. N-VA Ronse en Maarkedal reageren tevreden op deze beslissing.

Op 14 juli 2017 besliste toenmalig Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts om werk te maken van de ontsluiting van Ronse (de doortrekking van de N60). Om het project alle slaagkansen te geven, duidde hij De Werkvennootschap aan als initiatiefnemer. Zo ontstond het participatief traject ‘Rond Ronse’.

Het traject van De Werkvennootschap bestaat uit vijf fases: de opstartfase, de scopingsfase, de ontwerp planvormingsfase, de planvormingsfase en de goedkeuringsfase. Vandaag rondt De Werkvennootschap de scopingsfase af en schuift het één tracé naar voren: het centraal tracé met een boortunnel. De Vlaamse regering neemt akte van deze keuze en gaf De Werkvennootschap de goedkeuring om verder te werken rond dit plan. Eind 2022 moet er een voorlopig Gewestelijk Ruimtelijk uitvoeringsplan komen dat de contouren van het gekozen tracé verder vormgeeft.

Reacties uit Ronse en Maarkedal

N-VA Ronse en Maarkedal reageren bijzonder tevreden op deze keuze.

Schepen Wim Vandevelde nam telkens deel aan de werksessies van De Werkvennootschap en vindt de keuze voor de tunnelvariant een logisch gevolg van het participatief traject: “De doortrekking van de N60 gaat hand in hand met respect voor natuur en omgeving, mobiliteit en economie. De bereikbaarheid, de verkeersleefbaarheid en de verkeersveiligheid in en rond Ronse zal fors verbeteren. In het bijzonder in de wijken die nu zo zwaar getroffen worden door doorgaand zwaar vervoer. Maar ook aan schoolomgevingen wordt het een stuk veiliger voor onze kinderen.”

N-VA-fractieleider David Vandekerkhove: “We kunnen het niet onder stoelen of banken steken wat het belang is van een minister uit onze regio. Minister Matthias Diependaele heeft dit dossier van dichtbij opgevolgd en het resultaat hiervan zien we vandaag in de beslissing. De Vlaamse Ardennen, dat is één van de prachtigste landschappen van Vlaanderen, en puur erfgoed. Door het centraal tracé met tunnelvariant voorop te stellen, kiest de Vlaamse regering heel duidelijk om dat erfgoed, dat landschap te bewaren. Zo wordt de ontsluiting van Ronse ‘zichtbaar onzichtbaar’ en daar worden we allemaal beter van.”

Ook in Maarkedal reageert burgemeester en Vlaams Volksvertegenwoordiger Joris Nachtergaele positief over het gekozen tracé en het feit dat de knoop eindelijk definitief werd doorgehakt. De gemeente Maarkedal wordt gevrijwaard van een bijkomende mobiliteitsdruk. “Het heeft bijna letterlijk bloed, zweet en tranen gekost, maar hier staat een tevreden burgemeester. Tevreden omdat het tracé maximaal rekening houdt met de bezorgdheden van de buurtbewoners, maar vooral omdat het ons mooi glooiend landschap vrijwaart.”

En nu?

Op basis van het gevoerde onderzoek zal verder gewerkt worden naar een concreet voorontwerp van ruimtelijk uitvoeringsplan op basis van het plusalternatief G4 (centrale boortunnel), in principe moet het voorlopig GRUP in de loop van 2022 landen.

De opmaak van het voorontwerp van ruimtelijk uitvoeringsplan houdt rekening met de resultaten van de verschillende onderzoeken en verloopt in nauw overleg met de betrokken stakeholders.

Het tracé in detail

Plusalternatief G4 vertrekt vanuit het uitgangspunt om een boortunnel te realiseren vanaf de noordelijke N60 tot net voorbij de Kapellestraat. M.a.w. één lange boortunnel door de diepe kleilagen heen die volledig onder de heuvelzone passeert, zodat de impact aan de oppervlakte gering blijft én de mogelijke grondverschuivingsvlakken zo optimaal mogelijk worden ontweken. Ter hoogte van de N36 Zonnestraat wordt een knooppunt voorzien en vanaf hier wordt dan de centrale reservatiestrook naar het zuiden toe volledig gevolgd met een weg op maaiveld of in ophoging. Net voor de vallei van de Sint-Maartensbeek wordt een bocht naar het oosten toe voorzien om aan te takken op de huidige N60b Leuzesteenweg, richting Frasnes in het Waals Gewest. De zuidelijke omleidingsweg vervolledigt het alternatief door de verbinding met Klein-Frankrijk en een betere verkeersleefbaarheid voor het centrum van de stad te realiseren.

Bekijk hier het plan in detail.

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is