David Vandekerkhove

Schepen van Burgerzaken, Mobiliteit, Jeugd, Woonbeleid en huisvesting, Communicatie en Citymarketing, en Informatica

Onderwijs vormt onze samenleving

Twee jaar geleden ruilde David Vandekerkhove (32) zijn job op het kabinet van Vlaams minister Matthias Diependaele in voor het onderwijs. Een keuze voor de toekomst van Ronse.

Ik ben een product van het Ronsese onderwijs: het Sint-Antoniuscollege was mijn basisschool en op het KSO Glorieux (nu Campus Glorieux Secundair) volgde ik mijn middelbare studies. Ik heb veel mooie herinneringen aan die tijd, hoewel het niet altijd makkelijk was.


Vallen en opstaan
Toen mijn ouders uit elkaar gingen, had dat een grote impact op mijn punten. Ik moest zelfs het tweede leerjaar overdoen. In het vijfde leerjaar werd ik naar het CLB gestuurd voor een test. Het advies was streng. “Uw zoon mag het zesde leerjaar overslaan en mag meteen naar het eerste middelbaar b-stroom (vroegere beroepsafdeling) gaan”, zei de medewerker tegen mijn moeder. Er was geen aandacht voor mentaal welzijn. Maar ik zette door. En met succes!

In 2012 behaalde ik het diploma economie-wiskunde en vervolgde ik mijn studies in Gent (lerarenopleiding: economie – Nederlands) en Antwerpen (master politieke communicatie).

 

Van kabinet naar leslokaal
Onderwijs heeft me altijd geboeid. Ik zie het als dé manier om sociaal vooruit te komen. Mijn ouders hadden nooit de kans om verder te studeren, ik ben hen dankbaar dat zij mij die kans wél hebben gegeven. Vandaag wil ik een voorbeeld zijn voor alle jongeren in Ronse die het moeilijk hebben en moeten vechten tegen faalangst en uitsluiting.

Daarom besloot ik twee jaar geleden om de deur van de nationale politiek achter mij dicht te slaan en de stap naar het onderwijs te zetten. Ik wilde opnieuw dicht bij de Ronsenaars staan en actief bijdragen aan onze lokale samenleving. Onderwijs is namelijk veel meer dan kennisoverdracht; het gaat om het bouwen van een sterke gemeenschap waarin elke leerling de kans krijgt om te groeien.

Tijdens klassenraden denk ik vaak terug aan mijn eigen schooltijd. Dat helpt me om verder te kijken dan alleen de cijfers. Natuurlijk mogen we hoge verwachtingen hebben, maar ik wil niet de leerkracht zijn die op basis van één gefaalde test of examenperiode een beslissing neemt die het leven van een jongere negatief beïnvloedt.


Onderwijs in Ronse
In onze lokale afdeling volg ik de onderwijsdossiers op. Ik ga vaak in gesprek met verschillende onderwijsverstrekkers en probeer samen met hen oplossingen te vinden voor maatschappelijke en pedagogische vraagstukken. De N-VA heeft een duidelijke visie op onderwijs die nauw aansluit bij mijn eigen levenspad. De wapenspreuk “Plus est en vous!” van Lodewijk van Gruuthuse vat dit mooi samen.

Hoewel Ronse geen stedelijk onderwijs heeft, kunnen we als stadsbestuur via het flankerend onderwijsbeleid wel degelijk het verschil maken. Een belangrijk speerpunt is de kennis van het Nederlands. Meertaligheid is een troef, maar de kennis van onze taal is een absolute must! Daarom willen we taalachterstanden aanpakken door taalbaden en zomerscholen te organiseren en zetten we sterk in op het gebruik van het Nederlands, ook in de communicatie met ouders.

Daarnaast willen we zorgen voor een financieel kader op maat van elke school. Eenheidsworst werkt niet; we moeten kijken naar de specifieke noden van iedere school. Sommige scholen hebben bijvoorbeeld meer behoefte aan huiswerkbegeleiding, terwijl andere vooral baat hebben bij leermiddelen voor de verdere digitalisering. Daarom moeten we vanaf volgend schooljaar naar een andere financiering van ons flankerend onderwijs.

Met deze gerichte aanpak willen we in Ronse een omgeving creëren waarin elk kind de kans krijgt om te groeien. Bij N-VA Ronse geloven we dat niemand wordt achtergelaten. Samen bouwen we aan een betere toekomst voor al onze jongeren.