Bewoners WZC De Linde krijgen maandag coronavaccin: “De opluchting is zeer groot”

Op 15 januari 2021, over deze onderwerpen: Sociaal beleid
De Linde

De coronavaccins voor woonzorgcentrum De Linde in Ronse liggen klaar. Op maandag 18 januari krijgen alle inwoners hun vaccinatie. Op 1 februari is het de beurt aan het personeel. “Het is een grote opluchting om dit vooruitzicht te kunnen delen met de Ronsenaars”, zeggen directeur Tom Aelbrecht en schepen van Zorg Wim Vandevelde (N-VA).

WZC De Linde kreeg het vooral tijdens de eerste coronagolf zwaar te verduren. Het virus raakte binnen in het rusthuis en maakte slachtoffers. “Er zijn 27 bewoners overleden. Van 22 van die overlijdens zijn we zeker dat een besmetting met corona de oorzaak is”, vertelt schepen Vandevelde. “Het menselijk leed was bijzonder groot, vooral voor de familieleden die soms in bijzonder moeilijke en pijnlijke omstandigheden afscheid moesten nemen van een dierbare. Ook voor het personeel was het allesbehalve een evidente periode. Toch onthouden we vooral de grote solidariteit vanuit de Ronsese gemeenschap ten aanzien van het leed van de senioren en de familieleden. De onvoorwaardelijke steun en het respect voor het personeel is nog steeds zeer groot. Onze medewerkers verzetten dan ook onwezenlijk veel werk en doen er alles aan om onze senioren in de gegeven omstandigheden de beste zorg te bieden.”

Vingers kruisen

Tijdens de huidige golf van het coronavirus houdt de WZC De Linde wel goed stand. “Het is dankzij de zeer doorgedreven hygiënemaatregelen en de discipline van de bezoekers en het personeel dat we tot vandaag besmettingsvrij blijven”, zegt directeur Tom Aelbrecht. “Iedereen haalt het onderste uit de kan om het dodelijke virus buiten te houden. Daarom is de opluchting zeer groot nu de vaccinatie zo nabij komt. We kruisen de vingers en hopen dat er nu geen besmettingen meer binnensluipen in het woonzorgcentrum. Het zou jammer zijn als we de vaccinatiedatum nog zouden moeten herzien.”

Schepen Vandevelde is onder de indruk van de inzet in het woonzorgcentrum. “Ik wil mijn grote waardering uiten voor de tomeloze inzet van de directie en het personeel. Ook het stadspersoneel, dat tijdelijk taken heeft opgenomen in het woonzorgcentrum, verdient lof. Net als de vrijwilligers die een aantal taken hebben overgenomen in de ontvangstruimte. Dat heeft in deze tijden wel degelijk een verschil gemaakt.”

De bewoners van De Linde zullen rond 8 februari hun tweede vaccinatie krijgen. “We hopen dat we dan de vreselijke periode van de lockdown in de woonzorgcentra achter ons kunnen laten. Daarover zullen we in overleg met de CRA-arts een beslissing nemen. Nog even volhouden is dus de boodschap”, besluit Aelbrecht.

Bron: HLN