Bijkomende doorgangswoning voor kwetsbare gezinnen

Op 27 juni 2019, over deze onderwerpen: Sociaal beleid, Woonbeleid

Op voorstel van Schepen van Sociaal Huis Wim Vandevelde (N-VA) gaat de Stad Ronse een bijkomende doorgangswoning creëren voor crisisopvang. “Vermits de crisisopvang en de doorgangswoningen geregeld verzadigd zijn, is een uitbreiding aangewezen”, aldus schepen Vandevelde. Deze opvang is bedoeld voor de meest kwetsbare doelgroep die op korte termijn geen oplossing vindt op de reguliere woningmarkt.

In bepaalde situaties kan het zijn dat Ronsenaars door omstandigheden niet meer in hun woning terecht kunnen. Bijvoorbeeld door brand of omdat de woningkwaliteit niet meer voldoet en het stadsbestuur de woning ongeschikt/onbewoonbaar verklaart. Opdat de bewoners niet op straat zouden belanden, levert het Sociaal Huis alle mogelijke inspanningen om de bewoners – veelal gezinnen – te herhuisvesten.

De afgelopen jaren investeerde het Sociaal Huis fors in de uitbouw van crisisopvang en doorgangswoningen. “Momenteel beschikken we over 12 woongelegenheden voor mensen die omwille van specifieke omstandigheden hun eigen woning niet meer kunnen betreden. De huidige infrastructuur is geregeld verzadigd en dus onvoldoende”, vertelt Wim Vandevelde (N-VA), Schepen van Sociaal Huis.

Het is dus aangewezen dat we een uitbreiding realiseren om die kwetsbare doelgroep te helpen. Het blijft wel de bedoeling dat we die mensen zo snel mogelijk begeleiden naar de reguliere woonmarkt. Crisisopvang is namelijk een tijdelijke opvang”, vult Vandevelde aan. Voor het gebruik van de crisisopvang rekent de stad een vergoeding aan die de kosten dekt.

Op de gemeenteraad van 24 juni 2019 bekrachtigde de Gemeenteraad het aanbod van de Lions Ronse om een wooneenheid in de Priesterstraat te huren en in te richten als crisiswoning. “Wij zijn de Lions Ronse bijzonder dankbaar voor hun sociaal engagement”, aldus Vandevelde.