“De Vlaamse Ardennen is een sterk merk. Die voeg je niet zomaar samen met een andere streek.”

Op 25 januari 2021, over deze onderwerpen: Bestuurlijke Organisatie

Als het van Vlaams minister Bart Somers afhangt, mogen we bovenstaande spreuk binnenkort opbergen. De minister werkt namelijk aan een nieuwe indeling van de Vlaamse kaart. Vlaanderen zal uit dertien referentieregio’s bestaan. De Vlaamse Ardennen maakt daar geen afzonderlijk deel van uit. Onze prachtige streek voegt hij gewoon toe aan het Denderland, samen met steden zoals Aalst, Denderleeuw en Ninove. Allesbehalve een verstandige keuze.

Nieuw model

Of het nu gaat over de afvalophaling, de distributie van gas en elektriciteit of onze streekontwikkeling, Vlaanderen is een kluwen van samenwerkingen, intercommunales en overlegplatformen. Dat we eens grondig moeten nadenken over een nieuwe structuur, is overduidelijk. Daarom besliste de Vlaamse Regering om werk te maken van een regiovorming. Binnen afgebakende regio’s moeten alle vormen van samenwerking plaatsvinden. Regiovorming moet de huidige verrommeling tegengaan en leiden tot minder politieke en betaalde mandaten. Daar is N-VA Ronse absoluut niet tegen. Hoe minder politici, hoe beter.

Zuid-Oost-Vlaanderen

Vlaams minister Bart Somers vertaalde die ambitie naar een nieuwe kaart van Vlaanderen met dertien regio’s. Als we naar die kaart kijken, telt de minister de Vlaamse Ardennen op met het Denderland: de regio Zuid-Oost-Vlaanderen. Een regio van 21 steden en gemeenten. Met één pennentrek voegt hij Ronse samen met Aalst, Denderleeuw en Ninove. De totale uitverkoop van Ronse kan beginnen…

Als je een kaart hertekent, moet je rekening houden met verschillende gevoeligheden. Onze identiteit is daar een belangrijk element van. De Vlaamse Ardennen is een sterk merk. Die voeg je niet zomaar samen met een andere streek in Vlaanderen. Ons waardevol landschap typeert de streek en vergt dan ook een andere aanpak dan in het Denderland. Denk maar aan bosuitbreiding, inplanting van windmolens, mobiliteit, onroerend erfgoed enzovoort.

Gewicht in de schaal

Binnen de Vlaamse Ardennen behoort Ronse tot één van de grotere steden uit de streek, samen met Oudenaarde en Zottegem. We leggen dus gewicht in de schaal en wegen op het beleid. In een breder verhaal zoals dat van Zuid-Oost-Vlaanderen zullen de grotere steden Ronse overschaduwen. Onze stem zal minder hard klinken, waardoor we de belangen van onze stad en haar inwoners minder kunnen verdedigen.

Dat standpunt hebben we meegegeven aan de burgemeester, want hij moet de visie van de verschillende Ronsese partijen aan de gouverneur bezorgen. Onze N-VA-fractie hoopt dan ook dat minister Somers rekening houdt met de bekommernissen die wij – en ook verschillende andere steden en gemeenten in de Vlaamse Ardennen – hebben. Want zeg nu zelf, gaan we de parel van de Vlaamse Ardennen zomaar verkopen aan het Denderland?