Dierenasiel in Villa Gosseye

Op 27 augustus 2021, over deze onderwerpen: Leefmilieu

Vzw The Lucky Stars is in de Kapellestraat een tweede opvanghuis voor dieren aan het (ver)bouwen. Met de steun van het stadsbestuur werken voorzitster Aurélie Leroy en vrijwilligers aan de inrichting van Villa Gosseye.

Vzw The Lucky Stars werd in 2009 opgericht als een poezenopvang. Die is gevestigd in rue Crimont aan de Kattemolen in Elzele, net over de grens met Ronse. The Lucky Stars wordt geleid door Aurélie Leroy die beroep kan doen op veel vrijwilligers aan beide zijden van de taalgrens. De erkende vzw werd in de voorbije jaren vaak ingeschakeldvoor de opvang van katten die in beslag werden genomen na verwaarlozing. Het bleef echter niet bij katten. Ook andere huisdieren moesten regelmatig noodgedwongen worden opgenomen. Eind vorig jaar diende de vzw daarom een aanvraag in om vanaf 2021 ook erkend te worden als opvang voor honden en knaagdieren en in uitzonderlijke omstandigheden van neerhof- en weidedieren. De aanvraag werd gunstig geadviseerd.

Evidente samenwerking

Ook de stad Ronse volgt de werking van The Lucky Stars al langer dan vandaag. Schepen voor Dierenwelzijn Aaron Demeulemeester (N-VA) ging daarom met Aurélie Leroy en de lokale politie rond de tafel zitten. "De stad heeft geen eigen dienst voor dierenwelzijn. We werken samen met mensen uit de praktijk. Tot voor kort hadden we een overeenkomst met een asiel in Jette voor de opvang van dieren op de dool. Dat was een beetje absurd als je weet dat er net over de grens een opvang is die perfect functioneert. The Lucky Stars was daarbij op zoek naar een tweede en groter onderkomen. Ze krijgen steeds meer aanvragen voor opvang. We hebben hen geholpen om die noodzakelijke tweede locatie te vinden. En we zijn dankbaar voor de inzet van die mensen. Ze weten dat ze altijd bij ons terecht kunnen. De waardering van het stadsbestuur naar hen toe is groot en oprecht."

Ook bij The Lucky Stars zelf is de opluchting dat een tweede locatie is gevonden groot. Voorzitster Aurelie Leroy: "We hebben lang op dit moment gewacht, maar nu is het eindelijk zover. We krijgen meer en meer hulpvragen en de inbeslagnames houden niet op. We hebben recent nieuwe contracten afgesloten met verschillende gemeenten en steden, waaronder de stad Ronse. We waren dus verplicht om uit te breiden maar dat was onmogelijk op de locatie in Ellezelles. Wij willen de stad Ronse daarom zeker bedanken voor de steun en de hulp! Er blijft echter nog veel werk te verzetten voor we ons nieuw huis in de Kapellestraat kunnen openen met alle nodige voorzieningen. Daarom zijn we op zoek naar veel vrijwilligers en naar sponsors van materiaal om dit alles te kunnen realiseren... Alle hulp is welkom."