Eeuwenoude doorgang naar crypte Sint-Hermes wordt opnieuw geopend: “Ideaal voor toerisme”

Op 8 januari 2021, over deze onderwerpen: Economie, Vrije Tijd
Nieuw wapenschild voor Sint-Hermesbasiliek en Dragers en Belders

In Ronse wordt gewerkt aan het dak van de Sint-Hermesbasiliek, maar ook het derde restauratiedossier wordt opgestart. Daarin wordt onder meer de tweehonderd jaar geleden gesloten doorgang naar de crypte opnieuw geopend.

De werken aan de daken en de goten van de kapellen aan beide zijden van de basiliek, het tweede restauratiedossier, zijn volop bezig. “Nu pas zien we hoe noodzakelijk dat was”, zegt schepen Wim Vandevelde (N-VA). “We moesten dit doen, anders was de opknapbeurt binnenin nutteloos door de omvangrijke insijpeling van water via de daken. Nu kan ook het derde restauratiedossier van start gaan. Dat omvat onder meer het vernieuwen van de centrale verwarming in het schip en de zijbeuken van de basiliek en het opnieuw dicht leggen van de vloer in het schip. Het zal een veel milieuvriendelijkere verwarmingsinstallatie worden.”

Oude ommegang

Maar er is meer. “Volgens de overlevering is het altijd mogelijk geweest om vanuit de crypte via een trap de basiliek te betreden en deze via een andere trap weer te verlaten. Met de uitbreiding van de kerk in de negentiende eeuw werden deze twee toegangen gedicht. Om toekomstige processies opnieuw via de historische route te leiden, wordt in deze fase van de werken de eerste trap opnieuw geopend. Die bevindt zich in de Sint-Annakapel, al zie je er daar niets van. In de crypte is de trap wel zichtbaar. De tweede trap heropenen, naast het grote altaar van Maria-altaar, is constructief gezien niet mogelijk door de negentiende-eeuwse aanpassingen. De ingang zal alleen nog gebruikt worden voor mensen met een rolstoel. Alle anderen moeten via de basiliek en de heropende trap naar beneden gaan.”

“We zien trouwens een forse toename van toeristen die op zoek gaan naar erfgoed in onze stad”, zegt Vandevelde. “Ook deze restauratie zal een positief effect hebben op de toeristische sector, de lokale economie en de uitstraling van onze stad.”

Neogotische beschilderingen

De laatste fase van de werken omvat het binnenschip en de zijkapellen. “Vooral de restauratie van de kapellen zal bijzonder zijn omdat we ervoor kozen om de oorspronkelijke neogotische beschilderingen in ere te herstellen.”

De kostprijs bedraagt 2,3 miljoen euro. De stad Ronse betaalt 1,1 miljoen euro, de provincie Oost-Vlaanderen legt 100.000 euro bij. De rest komt van Vlaanderen.

Bron: Het Nieuwsblad