Geen gedrum meer in gangen dankzij nieuw baliesysteem stadhuis

Op 18 februari 2020, over deze onderwerpen: Bestuurlijke Organisatie

Een nieuwe balie met ticketsysteem en een nieuwe wachtzaal verderop: de hervorming van het stadhuis heeft zijn eerste grote stap gezet. Het slotstuk van de vernieuwing wordt het nieuw administratief centrum voor het OCMW en de stad.

Het onthaal in het stadhuis gebeurt vanaf vandaag aan een gloednieuwe balie. “Het gaat om de dienst Burgerzaken, de Technische dienst en de dienst Mobiliteit en Duurzaamheid”, zegt schepen van Interne Organisatie Brigitte Vanhoutte (N-VA). “Aan de balie ontvang je een ticket, waarmee je plaatsneemt in de nieuwe wachtruimte. Een beeldscherm geeft aan wanneer je aan de beurt bent en waar je precies naartoe moet. Dat betekent een grote verbetering voor de gebruikers. Voordien stonden ze vaak op elkaar gepakt bij de verschillende diensten hun beurt af te wachten, met een gebrek aan privacy tot gevolg.”

Meer dan een ticketje

Het onthaal biedt enkele diensten rechtstreeks aan. “Je kan er terecht voor eenvoudige zaken, zoals het afhalen van documenten, attesten, een reispas of een rijbewijs”, zegt de schepen. “Ook kan je er blauwe pmd-, EPS- en luierzakken kopen. Voordat je wordt doorgestuurd naar de wachtzaal, zullen de onthaalmedewerkers nagaan of je wel alle nodige documenten bijhebt. Zo kunnen ze vermijden dat je voor niets in de wachtzaal gaat plaatsnemen. De openingsuren blijven ongewijzigd.”

Eerste grote stap

De komende jaren wordt de werking van de onthaal- en afhaalbalie nog verder uitgebreid. “Er komen nieuwe producten en diensten bij en ook de dienst Omgeving en het OCMW zullen via hetzelfde centrale systeem werken”, zegt Vanhoutte. “Daarvoor is het echter wachten tot het nieuwe administratief centrum de deuren zal openen. Het is de bedoeling dat iedere burger dan voor iedere dienstverlening van het lokaal bestuur een ticket ontvangt en vervolgens doorverwezen wordt naar de juiste plek.”

“Ook het aantal diensten waarvan je digitaal via www.egovflow.be gebruik van kan maken, zit in de lift. Dat is nog gemakkelijker dan vroeger, en het bespaart je bovendien een verplaatsing naar het stadhuis.”