Gemeenteraad voortaan ook live te volgen via internet

Op 14 januari 2019, over deze onderwerpen: Algemeen bestuur, Afdelingswerking

De stad is bezig met een proefopstelling om de gemeenteraad te livestreamen en de video’s achteraf op de website te zetten. “Zo willen we de politiek dichter bij de burger brengen”, klinkt het.

Momenteel zijn technici in de gemeenteraadszaal druk in de weer met het trekken van kabels en het ophangen van camera’s. Er volgt nog een grondige test van het systeem en het schepencollege moet nog een keer groen licht geven. Maar het is de bedoeling dat de eerstvolgende gemeenteraad, op 28 januari, al online te volgen zal zijn. “Eigenlijk rijmen we het noodzakelijke met het aangename”, zegt schepen van Communicatie Aaron Demeulemeester (N-VA). “Een nieuw decreet van de Vlaamse overheid verplicht ons om de gemeenteraad woord voor woord te registreren. Dan kan je een batterij typisten aan het werk stellen, of je kan de moderne middelen gebruiken.”

Het stadsbestuur hoopt met de livestream de politiek dichter bij de burger te brengen. “Op de publiekstribune zit tijdens de gemeenteraad bijna altijd dezelfde vijftien man”, zegt Demeulemeester. “We hopen dat de stream veel meer mensen zal weten te betrekken. Je zal de gemeenteraad letterlijk vanuit je eigen woonkamer kunnen volgen. En als het tijdstip je niet past, zal je het achteraf nog eens kunnen nakijken via de website van de stad.”

Bron: Het Nieuwsblad, 14/01/2019