N-VA Ronse onderschrijft manifest ‘Ontgrendel Ronse’

Op 5 april 2019, over deze onderwerpen: Algemene Partijwerking, Bestuurlijke Organisatie

N-VA Ronse is uitermate tevreden met het manifest dat de VVB met ‘Ontgrendel Ronse’ vandaag voorstelde. Het manifest onderschrijft de Ronsese motie om de faciliteiten af te schaffen. De aankomende verkiezingen zijn daarvoor cruciaal voor Ronse. “Draai of keer het zoals je wilt, enkel met een Ronsenaar in het parlement kunnen we het draagvlak voor de afschaffing vergroten. Ik ben alvast klaar om die Ronsese belangen te verdedigen”, reageert David Vandekerkhove.

Ronse is onze stad, gelegen aan de taalgrens, die volwaardig tot Vlaanderen wilt behoren. De faciliteiten hebben hun doel als integratiebevorderende maatregel volledig gemist en betekenen een rem op de toekomst. Zo zullen we ons met N-VA Ronse steeds blijven inzetten om de discriminerende en asociale faciliteiten af te schaffen. “De faciliteiten isoleren onze stad bestuurlijk en zorgen ervoor dat Ronse tal van kansen misloopt”, aldus David Vandekerkhove, fractievoorzitter N-VA Ronse.

De gemeenteraad van Ronse keurde op 18 december 2017 met een ruime meerderheid van CD&V/Groen, N-VA, Open VLD en Vlaams Belang een motie goed voor de afschaffing van de taalfaciliteiten in Ronse. “Het is een goede zaak dat deze motie naast de politieke belangstelling nu ook de maatschappelijke belangstelling krijgt”, reageert Vandekerkhove tevreden.

Verkiezingen 26 mei

De verkiezingen van 26 mei zijn voor de afschaffing van die faciliteiten enorm belangrijk. We zitten met Ronse op een kantelmoment. “Enkel en alleen als er iemand van de grootste Vlaamse faciliteitengemeente – Ronse dus! - in het parlement zit, kunnen we het politiek draagvlak vergroten”, stelt Vandekerkhove. “Ik ben alvast bereid om dat engagement aan te gaan. De Ronsese belangen op hoger politiek niveau verdedigen, daar ga ik voor!